47. Zdarzenia po dacie bilansu
Brak zastrzeżeń Komisji Nadzoru Finansowego do wypłaty przez Bank w 2024 roku, w formie dywidendy, niepodzielonego zysku zatrzymanego za rok 2019
7 lutego 2024 roku Bank otrzymał pismo z Komisji Nadzoru Finansowego, w którym KNF wskazała, że po przeanalizowaniu aktualnej sytuacji ekonomiczno-finansowej i kapitałowej Banku oraz argumentów i dodatkowych wyjaśnień przedstawionych przez Bank, KNF nie zgłasza zastrzeżeń do możliwości wypłaty przez Bank, w 2024 roku, w formie dywidendy, niepodzielonego zysku w kwocie 1 685 057 618,28 zł zatrzymanego przez Bank za rok 2019.
Wypłata dywidendy zależy od ostatecznych decyzji organów Banku, które zostaną podjęte w trybie przewidzianym przepisami kodeksu spółek handlowych przy zachowaniu zasad ostrożnego i stabilnego zarządzania Bankiem, zapewnienia wyposażenia Banku w fundusze własne umożliwiające pokrycie wszelkich ryzyk występujących w jego działalności, jak również jego dalszy zrównoważony rozwój. O podjętych decyzjach Bank poinformuje odrębnym raportem bieżącym.
Postępowanie Prezesa UOKiK w sprawie transakcji nieautoryzowanych
Szczegóły postępowania Prezesa UOKiK w sprawie transakcji nieautoryzowanych zostały opisane w Nocie 41.
Planowane wsparcie kredytobiorców będących konsumentami
W dniu 12 lutego 2024 roku na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano kolejną iterację rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o wsparciu kredytobiorców będących konsumentami, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej oraz ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom. Celem projektowanej ustawy jest umożliwienie kredytobiorcom posiadającym kredyty złotowe skorzystania z instrumentu zawieszenia spłaty kredytu w 2024 roku w wymiarze 2 miesięcy od dnia 1 kwietnia 2024 roku do dnia 30 czerwca 2024 roku oraz po jednym miesiącu w III i IV kwartale 2024 roku. Projekt przewiduje, że zawieszenie spłaty kredytu będzie możliwe tylko w sytuacji, gdy wartość kredytu nie przekracza 1 200 tys. zł oraz średnia arytmetyczna wartości wskaźnika RdD (stosunek raty do dochodu) za okres ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku przekracza 35%. Dodatkowo w ustawie przewidziano także zmiany w ustawie z dnia 9 października 2015 roku o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, których celem jest zwiększenie wykorzystania środków Funduszu Wsparcia Kredytobiorców m.in. poprzez obniżenie relacji wydatków kredytobiorcy związanych z obsługą miesięcznej raty kredytu do miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego kredytobiorcy oraz poprzez zwiększenie kwoty dochodu uprawniającej do uzyskania wsparcia. W przypadku uchwalenia przepisów w ww. kształcie, mogą mieć one wpływ na wyniki finansowe Grupy w 2024 roku.