Perspektywy rozwoju gospodarki (w tym m.in. potencjalne wyhamowanie tempa dezinflacji, umiarkowane ożywienie konsumpcji, decyzje w zakresie polityki monetarnej, zmiany w dynamice inwestycji) będą miały wpływ na popyt na produkty bankowe oraz ewentualne zmiany kosztów ryzyka. Na bieżąco monitorujemy rozwój sytuacji w otoczeniu Banku, w tym pośrednie i bezpośrednie skutki wojny w Ukrainie i dostosowujemy działania do obserwowanych wyzwań. W kontekście kierunków obserwowanych zmian założenia biznesowe Strategii „Odpowiedzialny Bank. Nowoczesne bankowanie” pozostają aktualne, zaś cele realizowanych inicjatyw i projektów strategicznych podlegają cyklicznemu przeglądowi w celu zapewnienia dostosowania do aktualnych uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych.
W strategicznym filarze „Klient”, kontynuowaliśmy intensywne prace w zakresie rozwoju funkcjonalności cyfrowych kanałów obsługi, ze szczególnym uwzględnieniem bankowości mobilnej dla klientów detalicznych. W 2023 roku wprowadziliśmy szereg nowych rozwiązań w bankowości elektronicznej Pekao24, PeoPay i PeoPay Kids. W serwisie Pekao24 i aplikacji PeoPay wdrożyliśmy m.in.:
nowe funkcjonalności aplikacji PeoPay i Pekao24:
- proces „Nie pamiętam Pin-u” w PeoPay, umożliwiający samodzielne odzyskanie dostępu do aplikacji,
- proces sprzedaży konta mieszkaniowego dla dzieci 13+ w Panelu Rodzica,
- możliwość przekierowania klienta podczas obsługi przez pracownika do aplikacji PeoPay lub serwisu Pekao24 – do dowolnego ekranu w aplikacji czy serwisie w tym do procesów sprzedażowych,
- nowy kantor walutowy,
- rejestracja i wycofanie sprzeciwu marketingowego,
- realizacja przelewu natychmiastowego Sorbnet,
- realizacja płatności podzielonej z datą przyszłą – split payment jawny i ukryty,
- przelew pomiędzy rachunkami własnymi osoby fizycznej i prowadzonymi jako jednoosobowa działalność gospodarcza,
usprawnienia procesów w PeoPay i Pekao24:
- usprawnienia w procesach reklamacyjnych,
- udostępnienie nowych landing page dla wniosku o dofinansowanie do żłobka, rodzinnego kapitału opiekuńczego oraz profilu zaufanego,
rozwój funkcjonalności dla firm w PeoPay i Pekao24:
- możliwości aktualizacji danych firmy z poziomu PeoPay i Pekao24,
- wniosek o rachunek pomocniczy w PLN i walutach obcych dla klientów będących jednoosobowymi działalnościami gospodarczymi,
- uruchomienie Portalu Akceptanta dla firm w Pekao24 dzierżawiących terminale, co umożliwia obsługę płatności i rozliczeń transakcji płatniczych,
- powiadomienia dla klientów firmowych, integracja Pekao24 z serwisem Księgowość z Żubrem, wniosek o kartę debetową dla firm,
opcje zwiększające bezpieczeństwo:
- możliwość weryfikacji tożsamości pracownika Banku w aplikacji PeoPay i serwisie Pekao24 podczas rozmowy telefonicznej,
- licznik urządzeń pozwalający na zainstalowanie PeoPay, maksymalnie na trzech urządzeniach,
rozwój aplikacji PeoPay Kids:
- personalizacja aplikacji PeoPay KIDS – dodanie nowych skórek, moduł edukacyjny, wersja demo aplikacji,
personalizacja i ergonomia PeoPay i Pekao24:
- personalizacja Pekao24 – możliwość ukrycia sald rachunków,
- nowe wizerunki kart,
- uproszczenie nawigacji po Pekao24,
- nowa odsłona sekcji oferta,
- możliwość ustawienia tła aplikacji oraz awatarów w PeoPay.
Liczba aktywnych klientów mobilnych do liczby ROR wyniosła 60% na koniec 2023 roku, +3 p.p. w porównaniu do grudnia 2022 roku, co zbliża nas do realizacji aspiracji strategicznej w wysokości minimum 62% w 2024 roku. Zwiększyliśmy sprzedaż pożyczek gotówkowych w kanałach zdalnych (mierzoną udziałem liczby), która w 2023 roku wyniosła 83% w stosunku do 78% w ubiegłym roku. Wzrost aktywności klientów w kanałach cyfrowych miał odzwierciedlenie również w wynikach pomiaru satysfakcji. PeoPay jest jedną z najlepiej ocenianych aplikacji finansowych dostępnych w sklepach Google Play i AppStore. Kontynuowaliśmy wdrażanie nowego systemu CRM, który jest pierwszym w polskiej bankowości tak kompleksowym wdrożeniem CRM w chmurze publicznej. Przy wsparciu platformy do przetwarzania danych w czasie rzeczywistym, zaawansowanej analityki i rozwiązań chmurowych, Omnibank CRM dostarcza klientom najbardziej adekwatne oferty i komunikaty.
Bank kontynuował także wielowymiarowy rozwój usług dla klientów firmowych i korporacyjnych. Wdrożyliśmy nowoczesną platformę wymiany walut Kantor Pekao24, zapewniającą klientom firmowym szersze możliwości oraz większą wygodę dokonywania transakcji wymiany walut. System zapewnia użytkownikom m.in. skrócony czas kwotowania i rejestracji transakcji, szeroki wachlarz par walutowych czy pełny dostęp do historii transakcji. Obsługa serwisu jest łatwa i intuicyjna dzięki nowoczesnemu designowi i możliwość personalizacji pulpitu. Wychodząc naprzeciw potrzebom stacjonarnym naszych klientów rozbudowaliśmy swoją obecność na rynku lokalnym. Udostępniliśmy firmom nowe narzędzia operacyjne, np. możliwość dokonywania wpłat gotówkowych w urzędach pocztowych przez firmy i klientów korporacyjnych. Ponadto wdrożyliśmy nowoczesny system CRM do obsługi klientów korporacyjnych.