14. Ogólne koszty administracyjne oraz amortyzacja
Istotne zasady rachunkowości
Ogólne koszty administracyjne
Wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze obejmują przede wszystkim koszty wynagrodzeń, ubezpieczeń społecznych oraz koszty płatności na bazie akcji, które zostały szczegółowo opisane w Nocie 39.
Pozostałe koszty administracyjne obejmują głównie podatek od niektórych instytucji finansowych, koszty utrzymania majątku trwałego Grupy, infrastruktury informatycznej i telekomunikacyjnej oraz koszty marketingu i reklamy.
Ta kategoria kosztów obejmuje również składki na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (składki na fundusz gwarancyjny banków wnoszone kwartalnie i składka na fundusz przymusowej restrukturyzacji banków wnoszona raz do roku), opłatę poniesioną na fundusz pomocowy utworzony w Jednostce Zarządzającej Systemem Ochrony oraz obowiązkowe opłaty na rzecz Komisji Nadzoru Finansowego (opłata na pokrycie kosztów nadzoru bankowego oraz opłata na pokrycie kosztów nadzoru nad rynkiem kapitałowym), które Grupa ujmuje w rachunku zysków i strat w momencie zdarzenia obligującego.
Amortyzacja
Odpisy amortyzacyjne rzeczowych aktywów trwałych, wartości niematerialnych oraz nieruchomości inwestycyjnych dokonywane są metodą liniową przez przewidywany okres ich użyteczności ekonomicznej. Wartość podlegająca amortyzacji jest to cena nabycia lub koszt wytworzenia danego aktywa pomniejszona o wartość końcową składnika. Stawki amortyzacji i wartość końcowa składników ustalone dla celów bilansowych są okresowo weryfikowane, przy czym rezultaty weryfikacji ujmuje się w okresie, w którym weryfikację przeprowadzono.
Bilansowe stawki amortyzacyjne stosowane dla podstawowych grup rzeczowych aktywów trwałych, nieruchomości inwestycyjnych oraz wartości niematerialnych są następujące:
a) stawki amortyzacji stosowane dla środków trwałych
b) stawki amortyzacji dla wartości niematerialnych
Nie amortyzuje się gruntów, środków trwałych w budowie oraz nakładów na wartości niematerialne.
Wartość amortyzacji obciąża rachunek zysków i strat w pozycji „Ogólne koszty administracyjne oraz amortyzacja”, natomiast odpis z tytułu utraty wartości obciąża rachunek zysków i strat w pozycji „Pozostałe koszty operacyjne”.