Raport Zintegrowany 2024

Interesy i opinie zainteresowanych stron [SBM-2]

Przywiązujemy dużą wagę do zarządzania relacjami z interesariuszami, uwzględniania ich potrzeb oraz zapewnia im równego dostępu do informacji. Sposób prowadzenia komunikacji z otoczeniem zewnętrznym regulują m.in. Zasady polityki informacyjnej Banku Pekao w zakresie kontaktów z inwestorami oraz analitykami rynku papierów wartościowych, mediami i klientami dostępne na stronie internetowej (Zasady polityki informacyjnej Banku).

Grono kluczowych interesariuszy Grupy zostało ustalone w toku badania istotności przeprowadzonego w 2024 r. Na podstawie wyników klasyfikacji sektorowej przygotowane zostało narzędzie do mapowania łańcucha wartości dla Grupy Pekao obejmujące działania w sektorze instytucje kredytowe. W rezultacie zdefiniowaliśmy listę interesariuszy, która następnie – w ramach tworzenia mapy interesariuszy Grupy Pekao S.A. – została oceniona wewnątrz Grupy przez osiemnaście jednostek biznesowych. Otrzymane dane zintegrowaliśmy i przeanalizowaliśmy w celu wyłonienia kluczowych grup interesariuszy. Zwizualizowane wyniki w postaci mapy interesariuszy prezentujemy poniżej.

Mapa interesariuszy Grupy Kapitałowej Pekao S.A.

W oparciu o wytyczne Europejskiej Dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD) w ramach zdefiniowanego procesu analizy podwójnej istotności przeprowadzono dialog z Interesariuszami, w celu uzyskania wglądu od interesariuszy Grupy Pekao w to, jak postrzegają wpływ Grupy na różne podtematy ESRS w ramach ESG. Dialog przeprowadzono w formie ankiety, która umożliwiła również uczestnikom zgłaszanie wszelkich dodatkowych obaw i tematów w pytaniach otwartych.

Ankieta zawierała łącznie 42 pytania:

  • ogólne (1),
  • środowiskowe (18),
  • społeczne (14),
  • dotyczące ładu korporacyjnego (5), oraz
  • pytanie otwarte.

Respondenci zostali podzieleni na 2 kategorie:

  • Interesariuszy Wewnętrznych w tym Pracowników i Spółki Zależne (78%),
  • Interesariuszy Zewnętrznych (22%).

W ankiecie nie brały udziału osoby niebędące pracownikami, stanowiące własne zasoby pracownicze.

Uczestnicy zostali poproszeni o zidentyfikowanie i określenie wpływów dotyczących obszarów ESG oraz o ocenę, czy są one pozytywne lub negatywne. Średnio interesariusze zidentyfikowali najsilniejszy pozytywny wpływ w obszarze społecznym i najsilniejszy negatywny wpływ w obszarze ładu korporacyjnego. Wyniki opinii zainteresowanych stron zostały przedstawione w formie zagregowanej w ramach podsumowania analizy podwójnej istotności Komitetowi Sterującemu projektu oraz Radzie ds. ESG.

W relacjach z kluczowymi interesariuszami Grupy (wskazanych powyżej), Bank konsekwentnie prowadzi otwartą komunikację oraz podejmuje działania, które mają na celu osiągniecie pozytywnego wpływu, jednocześnie dążąc do minimalizacji negatywnych oddziaływań, jakie Grupa może wywierać na te podmioty.

Relacje Grupy Kapitałowej z istotnymi interesariuszami

GRUPA INTERESARIUSZY NARZĘDZIE KOMUNIKACJI PODEJMOWANE TEMATY      DZIAŁANIA BANKU
Akcjonariusze, w tym właściciel strategiczny 
  • Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy
  • Konferencje i spotkania
  • Komunikaty giełdowe i prasowe
  • Raporty finansowe, zestawienia danych i prezentacje wyników
  • Strona internetowa Banku i internetowe kanały informacyjne
  • Spotkania z agencjami ratingowymi
  • Stała współpraca Departamentu Relacji Inwestorskich (inwestorzy instytucjonalni i indywidualni, analitycy finansowi i organizacje rynku kapitałowego)
  • Raport ESG online
  • Oddziały, bankowość internetowa i mobilna
  • Realizacja strategii, budowanie wartości, zmiany organizacyjne
  • Prognozy makroekonomiczne i rynkowe
  • Dystrybucja zysków do akcjonariuszy
  • Przejrzystość działania, łatwy i szybki dostęp do informacji o Banku,
  • Stosowanie zewnętrznych regulacji i standardów rynkowych
Klienci i odbiorcy 
  • Strona internetowa Banku i internetowe kanały informacyjne
  • Platforma bankowości internetowej i mobilne
  • Infolinia
  • Reklamacje
  • Badania satysfakcji z produktów i usług oraz jakości obsługi
  • Kampanie reklamowe i działania marketingowe
  • Oferty produktowe, Mailing
  • Uczestnictwo w targach
  • Komunikacja wewnętrzna
  • Wysoka jakość oferowanych produktów i usług
  • Uczciwe praktyki konsumenckie
  • Bezpieczeństwo powierzonych środków
  • Łatwość w komunikacji z Bankiem
  • Oferowanie konkurencyjnych, wysokiej jakości produktów i usług dostosowanych do potrzeb klientów
  • Stosowanie procedur zapewniających uczciwe i bezpieczne zarządzanie funduszami klientów
  • Zapewnienie wielu kanałów dostępu; tworzenie przejrzystych warunków ofert i umów. zbieranie oczekiwań i opinii klientów
  • Współtworzenie i przestrzeganie dobrych praktyk standardów reklamowych usług finansowych
Pracownicy i organizacje pracownicze oraz związkowe 
  • Intranet, czaty, fora dyskusyjne
  • Spotkania z udziałem Zarządu
  • Wolontariat pracowniczy
  • Webinaria
  • Ocena pracownika
  • Wewnętrzne publikacje
  • Ankiety tematyczne, ankiety oceniające, badanie opinii pracowników
  • System zgłaszania naruszeń whistleblowing
  • Spotkania z przedstawicielami
  • pracodawcy, negocjacje, konsultacje
  • Spotkanie z dostawcami, negocjacje
  • Stabilność zatrudnienia i możliwość rozwoju zawodowego
  • Atrakcyjny system wynagradzania
  • Strategia banku i kluczowe cele
  • Przejrzysta struktura organizacyjna
  • Równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym
  • Zapisy ZUZP
  • Sprawy pracownicze
  • Szczegółowe informacje dotyczące partnerów społecznych znajdują się na poszczególnych stronach intranetowych.
  • Związki Zawodowe
  • Rada Pracowników
  •  Społeczna Inspekcja
  • Pracy
  • Słuchanie opinii pracowników (chaty, badania satysfakcji),
  • Zapewnienie pracownikom rozwoju (awanse, szkolenia),
  • Jasne, mierzalne cele do realizacji podlegające monitorowaniu
  • Adekwatna polityka płac i benefitów
  • Spotkania z pracownikami i bieżąca komunikacja z pracownikami
  • Zapewnienie przyjaznego miejsca do pracy: w tym wdrożenie możliwości pracy zdalnej oraz działania prozdrowotne i profilaktyczne
  • Dialog ze wszystkimi organizacjami związków zawodowych działającymi w Banku, który oparty na poszanowaniu słusznych interesów stron
Otoczenie regulacyjne i organizacje nadzorcze 
  • E-mail
  • Sprawozdania, raporty
  • Platforma handlowo-gospodarcza
  • Przestrzeganie wymogów i regulacji
  •  Wspieranie tworzenia nowych zasad na rynku, w tym dobrych praktyk
  • Przestrzeganie wymogów, regulacji i dobrych praktyk, bieżąca współpraca z Regulatorami.
Banki centralne, instytucje finansowe 
  • E-mail
  • Sprawozdania, raporty
  • Konferencje i spotkania
  • Projekty z zakresu ESG
  • Dialog i współpraca
  • Wymiana doświadczeń
  • Kształtowanie dobrych praktyk rynkowych
Podmioty z Grupy Pekao  
  • Telefon, e-mail
  • Spotkania
  • Wdrożenie polityk i procedur na poziomie Grupy
  • Współpraca w zakresie wymiany doświadczeń i wdrażania dobrych praktyk
Dostawcy i partnerzy biznesowi
  • Platforma zakupowa, telefon, e-mail
  • Bieżąca współpraca i realizacja umów
  • Działalność charytatywna i sponsoringowa, działania na rzecz klimatu
  •  Przejrzyste zasady wyboru i współpracy z dostawcami
  • Stosowanie przejrzystych procedur wyboru dostawców
  • Terminowa realizacja postanowień umowy
  •  Promowanie dobrych praktyk zakupowych
Organizacje branżowe i konkurenci 
  • Komunikacja na stronie internetowej i internetowych kanałach komunikacyjnych Banku
  • Targi, konferencje, spotkania branżowe
  • Sprawozdania niefinansowe
  • Wyniki, realizacja celów i strategii
  • Podejmowane inicjatywy i realizowane projekty
  • Monitorowanie zmian rynkowych w celu wypracowania dobrych praktyk
  • Analiza trendów
Środowisko naturalne
  • Wolontariat pracowniczy
  • Konferencje prasowe
  • Projekty społeczne i środowiskowe
  • Redukowanie negatywnego wpływu na środowisko, edukacja ekologiczna Klientów i Pracowników
  • Zachęcanie pracowników do udziału w akcjach prośrodowiskowych
  •  Redukowanie negatywnego wpływu na środowisko

Wyniki wyszukiwania