Raport Zintegrowany 2024

Szkolenia i rozwój umiejętności pracowników

Możliwość kształcenia oraz zapewniania dostępu do różnorodnych form szkolenia dla pracowników Banku to nasz priorytet. Poprzez zróżnicowaną ofertę szkoleń zapewniamy pracownikom możliwości rozwoju zawodowego. Programy edukacyjne Banku obejmują:

  • szkolenia lokalne i webinary ogólnorozwojowe;
  • szkolenia i programy międzynarodowe;
  • mentoring, coaching grupowy / zespołowy;
  • coaching indywidualny wewnętrzny i zewnętrzny;
  • szkolenia certyfikacyjne, takie jak CFA/ACCA/CIA.

Dokumentem definiującym procesy związane z uczestnictwem pracowników w poszczególnych formach podnoszenia kwalifikacji zawodowych jest Polityka szkoleń, podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz działań rozwojowych pracowników Banku Pekao S.A., która zawiera procedury takie jak:

  • procedura szkoleń grupowych klasowych, zdalnych oraz e-learning;
  • procedura szkoleń indywidualnych, krajowych, kursy certyfikujące, językowe, studia podyplomowe oraz MBA;
  • badanie potrzeb.

W ramach szkoleń indywidualnych organizujemy warsztaty oraz kursy w zakresie specjalistycznej wiedzy bankowej prowadzone przez trenerów wewnętrznych i zewnętrznych oraz ekspertów (moderatorów, coachów i facylitatorów). W trakcie warsztatów pracownicy mają okazję zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania obowiązków służbowych. Koszty udziału pracownika w szkoleniach indywidualnych, na które jest kierowany, są w całości pokrywane przez Bank, a tych, które pracownik odbywa z własnej inicjatywy – częściowo refundowane lub realizowane w ramach przyznanego urlopu szkoleniowego.

Udział Pracowników w szkoleniach indywidualnych, zakończonych uzyskaniem dodatkowych uprawnień, licencji lub certyfikatów międzynarodowych, w przypadku których Bank w całości pokrywa koszt szkolenia lub częściowo je refunduje, wymaga zawarcia umowy szkoleniowej pomiędzy Bankiem a pracownikiem. Umowa określa prawa i obowiązki stron związane z podnoszeniem przez pracownika kwalifikacji zawodowych oraz warunki zwrotu przez pracowników kosztów dydaktycznych.

Kursy językowe

W ramach wspierania pracowników w rozwoju ich kompetencji językowych kierujemy do nich także ofertę udziału w kursach językowych. Dotyczy to zwłaszcza menedżerów, pracowników o dużym potencjale rozwojowym oraz wykorzystujących znajomość języka obcego w realizacji bieżących zadań. Indywidualne kursy językowe realizowane są przez zewnętrzne szkoły językowe, z którymi Bank zawarł umowy ramowe. Bank pokrywa całość lub część kosztów udziału w indywidualnych kursach językowych pracowników.

W formule szkoleń indywidualnych umożliwiamy również rozwój za granicą, na analogicznych zasadach jak w kraju, z zastrzeżeniem osobnej akceptacji podróży służbowej (rezerwacja przelotów i zakwaterowania).

Umożliwiamy także podnoszenie kompetencji zawodowych na studiach podyplomowych i MBA poprzez:

  • wyrażanie zgody na podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych na studiach podyplomowych i MBA, na kierunkach przydatnych do pracy w Banku, z inicjatywy własnej pracownika;
  • kierowanie pracowników na studia podyplomowe w sytuacji zdefiniowania potrzeby uzyskania przez pracowników kwalifikacji lub uprawnień wymaganych przepisami zewnętrznymi;
  • kierowanie na studia podyplomowe i MBA osób pełniących kluczową funkcję w Banku, w związku z realizacją ich indywidualnych ścieżek

W 2024 r. (I i II półroczu) przeprowadziliśmy szereg inicjatyw rozwojowych w ramach programów i projektów, takich jak:

  • Akademia Przyszłości, mająca na celu rozwój kluczowych kompetencji przyszłości (więcej na temat tej inicjatywy w rozdziale dotyczącym S1-4);
  • Akademia Przywództwa oraz Akademia Menadżera Detalu – pilotaż szkoleń dedykowanych kadrze menedżerskiej. W 2024 przeprowadziliśmy pilotaż nowej edycji programu.
  • Menedżerskie Shot’y – program rozwojowy dla kadry menedżerskiej rozwijający kompetencje z zakresu zarządzania i przywództwa. Program powstał z myślą o menedżerach, którzy nie mają czasu na udział w całodniowych szkoleniach, otrzymują konkretną wiedzę w pigułce w 45 W 2024 roku odbyły się kolejne 3 edycje programu, obejmujące 36 warsztatów, w których udział wzięło w sumie 3500 menedżerów. Przykłady realizowanych tematów: Lider blisko ludzi; Efektywne zarządzanie pracą wirtualnych zespołów; Budowanie autorytetu opartego na zaufaniu i szacunku; Jak wesprzeć pracownika, kiedy jego zadania nie są realizowane i wiele innych.
  • Rozwojowe Snacki – seria krótkich warsztatów tematycznych koncentrujących się na jednym obszarze rozwoju kompetencji osobistych i zawodowych dla wszystkich pracowników W 2024 roku odbyły 3 edycje programu, obejmujące 28 warsztatów, w których uczestniczyło ponad 9000 uczestników. Przykładowe tematy warsztatów: Współpraca w zespole, Budowanie odporności psychicznej, Kompetencje przyszłości.
  • Misja: Rozwój – program dla pracowników, w którym uczestnicy poprzez praktyczną pracę na prawdziwych wyzwaniach biznesowych w zespołach cross-organizacyjnych, odkrywają i rozwijają swoje kompetencje i potencjał. W 2024 odbyła się druga edycja programu.
  • Bez cukru – program dla kobiet, którego celem jest aktywizacja społeczności kobiet i budowanie ich zaangażowania w miejscu pracy, wzajemne wspieranie się i inspirowanie do rozwoju zawodowego, a także rozwój kompetencji. W ramach programu w 2024 roku zrealizowano w sumie 56 działań rozwojowo-edukacyjnych wynikających z celów strategicznych programu. Oferta tematyczna programu była stale uzupełniana oraz uaktualniana i zawierała: rozwój kompetencji zawodowych, osobistych i rodzicielskich realizowany poprzez szkolenia, warsztaty, webinaria.
  • Programy rozwojowe (Świadoma Liderka, Excelentni); działania rozwojowe z zakresu promowania i edukacji w temacie nowych technologii realizowane poprzez webinaria, szkolenia techniczne oraz programy, np. „Bliżej technologii”, „emPower Women”. Ważnym wydarzeniem było coroczne spotkanie kobiet (Urodziny programu), w którym w 2024 roku wzięło udział 660 uczestniczek. Udało się nam także z sukcesem przeprowadzić 2 akcje budujące świadomość prozdrowotną wśród pracowników: Różowy Październik (4000 uczestniczek) i Niebieski Listopad (2200 uczestników). Ponadto, wystartowała 2 edycja Programu Rozwojowego dla Liderek Lokalnych, budujący kompetencje przywódcze oraz projektowe. W sumie w działaniach wzięło udział ponad 6600 kobiet, ponad 4 tys. w 2 półroczu.

Wyniki wyszukiwania