Raport Zintegrowany 2024

Bankowość przedsiębiorstw

Bankowość przedsiębiorstw obejmuje segmenty małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz segment średnich korporacji (MID).

W 2024 roku kontynuowaliśmy działania w zakresie automatyzacji i digitalizacji procesu kredytowego oraz rozwoju funkcjonalności bankowości elektronicznej, umożliwiających samoobsługę klienta.

Strategia – Filar Klient

W centrum naszych działań najwyżej stawiamy klienta i jego potrzeby, intensywnie rozwijamy kanały cyfrowe oraz szybkie i wygodne procesy obsługi. W jeszcze większym stopniu będziemy wykorzystywać zaawansowaną analitykę danych i nowoczesne narzędzia CRM wspierające sprzedaż, które pozwolą na lepsze dopasowanie oferty, poprawę jakości obsługi i zwiększenie skłonności do polecania naszych usług.

Działalność kredytowa i finansowanie klientów

W 2024 roku wartość sprzedanych nowych kredytów (bez odnowień) w segmencie MŚP osiągnęła poziom 6,6 mld zł, utrzymując wysoki poziom z poprzednich kwartałów i 2023 roku. W segmencie MID wartość sprzedanych nowych kredytów wyniosła 13,3 mld zł.

W 2024 roku do najistotniejszych działań w zakresie oferty kredytowej w obszarze bankowości przedsiębiorstw należy zaliczyć:

  • podpisanie umowy z BGK i uruchomienie trzech programów gwarancji portfelowych: Biznesmax plus, Ekomax oraz BGK Programy te powiązane są z gwarancjami BGK na kredyty dla przedsiębiorstw i obejmują m.in. sektory zielonego finansowania, innowacji oraz transformacji cyfrowej, a także zawierają komponent dopłaty do odsetek i kapitału dla firm,
  • wprowadzenie do oferty kredytów preferencyjnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) na inwestycje w rolnictwie i rybołówstwie śródlądowym,
  • podpisanie umowy z KUKE na nowy program gwarancji, umożliwiający finansowanie inwestycji w zieloną transformację,
  • udostępnienie klientom możliwości wnioskowania o limit przedrozliczeniowy, za pośrednictwem platformy online, który pozwala przedsiębiorcom zawierać transakcje zabezpieczające przed ryzykiem wynikającym z wahań kursów walutowych z okresem do sześciu miesięcy bez konieczności blokady środków pieniężnych, do łącznej kwoty zaangażowania 300 zł,
  • udostępnienie klientom platformy dedykowanej funduszom unijnym „Fundusze z Żubrem”, która ma na celu wspieranie polskich przedsiębiorców w pozyskiwaniu funduszy europejskich na rozwój działalności. Na portalu umieściliśmy również przygotowany przez Bank kompleksowy przewodnik po funduszach „Kompendium wiedzy o funduszach europejskich”, który zawiera szczegółowe informacje na temat programów finansowania, zasady aplikowania oraz kluczowe wyzwania, z jakimi mogą spotkać się przedsiębiorcy.
6,6
mld zł
wartość sprzedanych nowych kredytów w segmencie MŚP
13,3
mld zł
wartość sprzedanych nowych kredytów w segmencie MID

Akwizycja klientów

W 2024 roku utrzymaliśmy wysoki poziom akwizycji nowych klientów: w segmencie MŚP pozyskaliśmy ponad 3 tys. klientów, a w segmencie MID około 900 nowych klientów.

Udostępniliśmy klientom nowy proces wnioskowania i zakupu usług gotówki zamkniętej, wprowadziliśmy usprawnienia w procesie zarządzania kartami firmowymi, m.in. prezentacja statusów kart online, zarządzanie limitami kart online, automatyzacje procesu zastrzegania kart. Wprowadziliśmy dalsze usprawnienia w dyspozycji ogólnej, otwarciu subkont oraz we wniosku „oświadczenie o przedsiębiorstwie”.

Najbardziej aktywnym klientom umożliwiliśmy korzystanie ze zbiorowego wysyłania, anulowania i podpisywania wielu wniosków jednocześnie. Wprowadziliśmy nową odsłonę wniosków o produkty skarbowe, a także nowe zaświadczenie o prowadzeniu rachunku.

W 2024 roku 84% klientów z segmentów MŚP, MID i Korporacji korzystało ze strefy samoobsługowej w kanałach cyfrowych.

W 2024 roku w systemie PekaoBiznes24 udostępniliśmy klientom:

  • możliwość automatycznego pobierania elektronicznych potwierdzeń sald na koniec roku w formacie JPK,
  • informację o blokadzie z tytułu zajęcia rachunku na wniosek organu egzekucyjnego,
  • prezentację statusu przelewu zagranicznego w formacie SWIFT GPI,
  • możliwość realizowania przelewów walutowych rozbudowanych funkcję o księgowania on-line w dni.

W II połowie 2024 roku przeprowadziliśmy cykl spotkań z klientami w formie webinariów, poświęconych edukacji w obszarze cyberbezpieczeństwa.

Znacząco wzrosła liczba klientów firmowych, korzystających z bezpośredniej integracji swoich systemów finansowo- księgowych z Bankiem poprzez usługę PekaoConnect.

Zakończyliśmy migrację klientów firmowych do nowej aplikacji mobilnej PeoBiz, z której obecnie korzysta około 20 tys. klientów firmowych Banku. W nowej aplikacji wprowadziliśmy szereg zmian ułatwiających korzystanie z aplikacji. Udostępniliśmy klientom między innymi: nową prezentację podsumowania sald na rachunkach oraz szczegółową informację o saldach na poszczególnych rachunkach, zmianę ustawienia trybu aplikacji na „jasny-ciemny”, zmianę języka aplikacji (polski-angielski) oraz rozszerzyliśmy zakres funkcjonalności przelewów na telefon.

ESG

W Pionie Bankowości Przedsiębiorstw powołaliśmy zespół ds. wsparcia ESG, który wspiera klientów w procesie wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju, transformacji energetycznej oraz doradza i konsultuje w zakresie oferty produktowej Banku.

Ponadto udostępniliśmy na stronie internetowej Banku, bezpłatne Kompendium wiedzy o ESG – praktyczny przewodnik, który wyjaśnia kluczowe definicje i regulacje w zakresie ESG, przedstawia zasady wdrażania strategii ESG, zawiera zasady monitorowania i raportowania, sposoby finansowania oraz informacje o zakresie wsparcia Banku, które- można uzyskać w związku z transformacją ESG.

Dodatkowo oferujemy firmowym klientom Banku preferencyjne warunki korzystania z kalkulatora śladu węglowego. Rozwiązanie pomoże dostosować się do nowych obowiązków raportowych i wymogów biznesowych w obszarze ESG.

Wyniki wyszukiwania