Rok 2024 zamykamy z wynikiem finansowym 6,4 mld zł oraz zrealizowanymi nadrzędnymi celami strategicznymi określonymi w dotychczasowej Strategii: odbudowaną rentownością mierzoną wskaźnikiem ROE, poprawą dyscypliny kosztowej w relacji do dochodów, poprzez obniżenie wskaźnika C/I, zwiększeniem liczby klientów bankowości mobilnej oraz postępem procesu transformacji cyfrowej mierzonym wskaźnikiem digitalizacji.
W strategicznym filarze „Klient”, kontynuowaliśmy intensywne prace w zakresie rozwoju funkcjonalności cyfrowych kanałów obsługi, ze szczególnym uwzględnieniem bankowości mobilnej dla klientów detalicznych. W 2024 roku wprowadziliśmy szereg nowych rozwiązań w bankowości elektronicznej Pekao24, PeoPay i PeoPay Kids. Wdrożyliśmy m.in.:
nowe funkcjonalności aplikacji PeoPay i Pekao24:
- konto Skarbonka, które wspiera oszczędzanie na wybrany cel,
- prezentacja ubezpieczeń klienta: turystyczne PZU, majątkowe dla Kredytu Hipotecznego (PZU), na życie do Kredytu Hipotecznego (PZU), do Karty Kredytowej z Żubrem,
- nowy program rabatowy „Okazje z Żubrem” z atrakcyjnymi promocjami i rabatami,
- rejestracje w programie Miles & More,
usprawnienia procesów w PeoPay i P24:
- dodanie geolokalizacji w usłudze zapłaty za parkingi,
- dostępność biletów komunikacji miejskiej dostępne przed zalogowaniem,
- usprawnienia w płatnościach i przelewach: prośba o przelew BLIK w PeoPay, możliwość wysyłki potwierdzenia przelewu bezpośrednio na e-mail wskazany przez klienta, funkcja „Zrób kolejny przelew”, wyświetlanie informacji o koszcie przelewu,
- nowy i bardziej funkcjonalny czat oraz prezentowanie danych doradcy klienta,
rozwój funkcjonalności dla firm w PeoPay i Pekao24:
- udostępnienie produktów kredytowych dla klienta z segmentu biznes,
- ułatwienie otwierania firmy z kontem z poziomu PeoPay,
- wyciągi bankowe w formacie JPK, dla klientów firmowych,
opcje zwiększające bezpieczeństwo:
- zwiększenie bezpieczeństwa aktywacji PeoPay – dodatkowe treści informacyjne o zagrożeniach,
- logowanie dwuskładnikowe do serwisu Pekao24 z użyciem aplikacji PeoPay,
- możliwość blokowania przez klientów zawierania umów kredytowych w serwisie Pekao24 i aplikacji PeoPay oraz podczas zawierania relacji z bankiem przy otwarciu rachunku,
- „Panic Button” – jedno miejsce blokowania kanałów i kart w sytuacji stresowej,
- obsługa zastrzeżeń nr PESEL w procesach,
rozwój aplikacji PeoPay Kids i Panelu Rodzica:
- nowe sezony gier edukacyjnych w aplikacji PeoPay KIDS,
- rozszerzenie wizerunków kart MC Debit FX możliwych do założenia dla nastolatków 13+ o kategorie pasji sport i muzyka,
- rozszerzenie funkcji Panelu rodzica w zakresie zgód i oświadczeń, zmian limitów transakcji, blokowania kanałów dostępu, zmiany limitów karty oraz zarządzanie dostępem do kont nastolatka 13+,
personalizacja i ergonomia PeoPay i Pekao24:
- opcje personalizacji tła w PeoPay dla pasji związanych ze sportem i muzyką personalizacja oraz dla klientów bankowości
Na koniec 2024 roku osiągnęliśmy zakładaną w strategii aspirację dotyczącą liczby aktywnych klientów mobilnych do liczby rachunków bieżących.
Zwiększyliśmy sprzedaż pożyczek gotówkowych w kanałach zdalnych o +27% r/r a udział pożyczek sprzedawanych w kanałach elektronicznych w 2024 roku wyniósł 85% w porównaniu z 83% w roku poprzednim. Wzrost aktywności klientów w kanałach cyfrowych miał odzwierciedlenie również w wynikach pomiaru satysfakcji. PeoPay jest jedną z najlepiej ocenianych aplikacji finansowych dostępnych w sklepach Google Play i AppStore. Cały czas rozwijamy system CRM, który przy wsparciu platformy do przetwarzania danych w czasie rzeczywistym, zaawansowanej analityki i rozwiązań chmurowych, dostarcza klientom najbardziej adekwatne oferty i komunikaty.
W 2024 roku udoskonalaliśmy PekaoBiznes24.
Udostępniliśmy klientom automatyczne pobieranie plików JPKWB, możliwość pobierania elektronicznych potwierdzeń sald na koniec roku, wdrożyliśmy informację o blokadzie z tytułu zajęcia rachunku na wniosek organu egzekucyjnego, prezentację statusu przelewu zagranicznego w formacie SWIFT GPI a także rozbudowaliśmy funkcjonalność przelewów walutowych o księgowanie on-line w weekendy. Wykonaliśmy modernizację technologiczną systemu i wdrożyliśmy nowe funkcjonalności bezpieczeństwa. W drugiej połowie roku zainicjowaliśmy cykl szkoleń w formie webinariów dla naszych klientów firmowych dotyczących bezpieczeństwa poruszania się w sieci, które zostało bardzo pozytywnie przyjęte przez uczestników. Znacząco wzrosła liczba klientów firmowych korzystających z bezpośredniej integracji swoich systemów finansowo- księgowych z bankiem poprzez usługę PekaoConnect.
Bank kontynuował rozwój oferty i wsparcia dla klientów korporacyjnych rozwijając zaawansowane narzędzia cyfrowe.
Rozwijamy nowoczesną platformę wymiany walut w Pekao24, PeoPay, PekaoBiznes24 oraz PeoBIZ, która zapewnia klientom wygodę i szybkość w zakresie dokonywania transakcji wymiany walut. Platforma jest intuicyjna i łatwa w obsłudze dzięki nowoczesnemu interfejsowi, designowi i możliwościach personalizacji.
W 2024 roku uprościliśmy i skróciliśmy dokumentację produktową bankowości transakcyjnej dla klientów korporacyjnych i przedsiębiorstw oraz zadbaliśmy o jednolity i czytelny wygląd dokumentów, co przekłada się na wzrost satysfakcji klientów oraz skrócenie procesu obsługi.
W odpowiedzi na oczekiwania naszych klientów, wprowadziliśmy obsługę rozliczeń bezgotówkowych w kolejnych walutach: Meksykańskim peso (MXN) oraz Nowym szeklu izraelskim (ILS).
Jest to obsługa pełnego rozrachunku w walutach ILS oraz MXN, co oznacza możliwość otwierania rachunków w tych walutach, zlecania z systemu PekaoBiznes24 oraz innych systemów bankowości elektronicznej przelewów zagranicznych, przelewów wewnątrzbankowych walutowych oraz dokonywania przewalutowań. Jako jeden z nielicznych banków w Polsce realizujemy również płatności w obu walutach w trybie ekspres. Tym samym oferujemy przedsiębiorstwom najszerszą paletę obsługiwanych walut i najlepsze na rynku cut- off times.
Ponadto, rozbudowaliśmy swoją obecność na rynku lokalnym – udostępniliśmy firmom nowe narzędzia operacyjne, np. możliwość dokonywania wpłat gotówkowych w urzędach pocztowych przez firmy i klientów korporacyjnych.