-
3-3
-
403-2
W Banku podstawowymi regulacjami w zakresie bezpieczeństwa Pracowników są wprowadzone 21 września 2022 roku Zarządzeniem Prezesa Zarządu Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony przeciwpożarowej oraz Polityka Grupy Banku Pekao S.A. w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Grupa Pekao oraz Bank jako instytucje świadome odpowiedzialności za bezpieczeństwo i ochronę zdrowia pracowników zobowiązani są przede wszystkim do:
- zapobiegania wypadkom przy pracy, chorobom zawodowym oraz zdarzeniom potencjalnie wypadkowym, wykorzystując między innymi postęp techniczny i organizacyjny,
- spełnienia wymagań zawartych w przepisach prawnych oraz innych wymagań dotyczących Banku,
- dążenia do stałej poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- udziału w dokumentowaniu i aktualizacji oceny ryzyka zawodowego,
- doskonalenia działań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy celem uniknięcia strat spowodowanych wypadkami przy pracy,
- podnoszenia kwalifikacji oraz zwiększenia zaangażowania pracowników w działania na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy,
- zapewnienia niezbędnych środków technicznych, finansowych oraz kompetentnego personelu do realizacji ustalonych zadań w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników.
Badając różne aspekty pracy, służba BHP ma znaczący udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego. Proces ma na celu stwierdzenie, jakie zagrożenia w środowisku pracy mogą być powodem urazu lub pogorszenia się stanu zdrowia pracownika i czy zagrożenia te można wyeliminować, a jeżeli nie – jakie działania należy podjąć w celu ograniczenia ryzyka zawodowego związanego z tymi zagrożeniami.
Zgodnie z zapotrzebowaniem służba BHP organizuje i zapewnia odpowiedni poziom szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla nowo zatrudnionych pracowników, współpracuje z właściwymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie szkoleń okresowych a także z osobami wykonującymi zadania społecznego inspektora pracy.
Dla usprawnienia procesu realizacji powyższych zadań została powołana w kwietniu 2001 Komisja Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, której prawa i obowiązki definiuje odrębna regulacja Powołanie Komisji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy działającej w Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna. Ostatnia aktualizacja tej regulacji została wdrożona w październiku 2020 roku Zarządzeniem Prezesa Zarządu.
Zadaniem Komisji BHP jest dokonywanie przeglądu warunków pracy, okresowej oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, formułowanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy oraz współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
-
403-9
W 2022 roku liczba urazów w Grupie Pekao wyniosła 30, z których 23 dotyczyło pracowników Banku Pekao. Nie odnotowano urazów śmiertelnych ani ciężkich. W zakresie charakterystyki doznanych urazów należy przede wszystkim wskazać na: skręcenia, stłuczenia oraz złamania kończyn, urazy kręgosłupa, a także urazy powierzchniowe. W każdym z wymienionych przypadków dokonano analizy okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, kontroli warunków pracy oraz sformułowano zalecenia powypadkowe.
2022 | GRUPA PEKAO | BANK | ||||
KOBIETY | MĘŻCZYŹNI | ŁĄCZNIE | KOBIETY | MĘŻCZYŹNI | ŁĄCZNIE | |
Łączna liczba wypadków przy pracy, w tym: | 21 | 2 | 23 | 21 | 2 | 23 |
Liczba wypadków lekkich | 21 | 2 | 23 | 21 | 2 | 23 |
Liczba wypadków ciężkich | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Liczba wypadków śmiertelnych | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2022 | GRUPA PEKAO | BANK |
---|---|---|
Całkowita liczba osób poszkodowanych w wypadkach | 23 | 23 |
Wskaźnik częstotliwości wypadków ogółem (IR, liczony jako całkowita liczba osób poszkodowanych w wypadkach/zatrudnienie x 1000) | 1,59 | 1,88 |
Wskaźnik ciężkości wypadków (liczony jako liczba dni niezdolności do pracy z tytułu wypadku/liczba wypadków) | 33 | 33 |
Łączna liczba dni niezdolności do pracy z tytułu wypadków przy pracy (LDR, liczona jako wskaźnik łącznej liczby dni straconych do liczby planowanych godzin pracy pracowników w raportowanym okresie x 200 000) | 4,0 | 4,6 |
Wskaźnik absencji (AR, liczony jako całkowita liczba dni niespodziewanych nieobecności w pracy*/liczba przepracowanych dni w roku x 100) | 7,6 | 6,8 |