Klimat i środowisko
Wprowadzenie
Zgodnie z deklaracją strategiczną z 2021 roku Bank kontynuuje działalność w zakresie zrównoważonego finansowania obejmującego projekty zielone i społeczne oraz wspiera emisje obligacji ESG swoich klientów. Głównym zamierzeniem Banku jest znacząca redukcja finansowania projektów wysokoemisyjnych w portfelu kredytowym. Poszczególne cele z 1. Filaru Strategii ESG „Środowisko” są systematycznie monitorowane i przekazywane do wiadomości Rady ds. ESG.
-
3-3
-
2-23
-
Wskaźniki własne
1. FILAR – ŚRODOWISKO | REALIZACJA 2020 |
REALIZACJA 2021 |
REALIZACJA 2022 |
CEL NA 2024 |
(mln zł) | ||||
Sfinansowanie projektów zrównoważonych | nd. | 929 | 4 278 | > 8 000 |
Wsparcie emisji obligacji ESG klientów | nd. | 5 934 | 7 970 | > 22 000 |
Udział finansowania zielonego | 3,2% | 4,1% | 4,6% | > 4,0% |
Udział finansowania wysokoemisyjnego | 1,3% | 1,2% | 1,4% | < 1,0% |
W 2022 roku Bank realizował strategię ESG przyjętą w 2021 roku, uzyskując wskaźnik udziału zielonego finansowania w finansowaniach brutto Banku na poziomie 4,6%, przekraczając cel przyjęty w Strategii.
Z uwagi na kryzys energetyczny w Polsce i w Europie, Bank czasowo dopuścił finansowanie handlu węglem w polityce kredytowej Banku jako odpowiedź na oczekiwania klientów i polskiej gospodarki. W odniesieniu do Strategii ESG Bank nie zmienił jednakże podejścia do finansowania handlu węglem, które jest dopuszczone zgodnie ze Strategią jako finansowanie wysokoemisyjne. Bank zakłada w horyzoncie do końca 2024 roku osiągnąć poniżej 1-procentowe zaangażowanie w sektory wysokoemisyjne w stosunku do całego portfela finansowań brutto Banku.
Kryzys energetyczny wynikający z rosyjskiej agresji w Ukrainie, w tym zakaz przywozu do Polski węgla i koksu pochodzących z Rosji i Białorusi, spowodowały obawy klientów Banku dotyczące surowców energetycznych, ich dostępności i wysokich cen. Wielu z nich zgłaszało się do Banku z prośbą o udzielenie finansowania krótkoterminowego na zakupy węgla. Decyzja o dopuszczeniu finansowania handlu węglem zabezpiecza dostawy energii i ciepła w polskiej gospodarce w obecnym sezonie grzewczym. Jej celem jest także zabezpieczenie przedsiębiorstw ciepłowniczych, elektrociepłowni, ciepłowni w związku z potrzebą sfinansowania zakupu węgla.
Podmioty finansowane w tym zakresie przez Bank to zarówno duże firmy, jak i małe, lokalne ciepłownie, dla których brak finansowania mógłby oznaczać ograniczenie czy zaprzestanie działalności.
W przypadku wolumenu wsparcia emisji obligacji ESG klientów Bank zaaranżował w roku 2021 i 2022 blisko 8 mld zł emisji obligacji. Wzrost o ok. 2,0 mld zł między rokiem 2022 i 2021 wynikał z dodatkowego zakwalifikowania części umów z 2021 roku na rok 2022 (w wys. 1,6 mld zł) i nowych umów z 2022 roku (w wys. 400 mln zł). Niska wartość nowych umów na aranżację emisji wynikała ze znikomej aktywności rynku dłużnego (skutek działań wojennych, wzrostu ryzyka i stóp procentowych).
Metodyka ujawnień w zakresie wskaźników ESG w 1. filarze Strategii ESG Środowisko została oparta na następujących założeniach:
- Sfinansowanie projektów zrównoważonych oznacza zrealizowanie finansowań w postaci kredytów zielonych lub społecznych* na podstawie umów zawartych w trakcie trwania okresu Strategii ESG (wskaźnik kumulatywny),
- Wsparcie emisji obligacji ESG klientów to sfinansowane obligacje zielone, obligacje społeczne lub obligacje KPI-linked na podstawie umów zawartych w trakcie trwania okresu Strategii ESG (wskaźnik kumulatywny),
- Udział finansowania zielonego to udział zielonych kredytów oraz objętych emisji obligacji zielonych na 31.12.2022 w finansowaniach brutto Banku,
- Udział finansowania wysokoemisyjnego to udział finansowań wysokoemisyjnych (kredytów bądź objętych emisji obligacji) na 31.12.2022 w finansowaniach brutto Banku,
* Zgodnie z definicjami ze Strategii ESG:
Finansowanie zielone: obejmuje projekty środowiskowe mające na celu m.in. zmniejszenie poziomu emisji CO2 i zużycie węgla oraz produkcję energii ze źródeł odnawialnych.
Finansowanie mający wpływ społeczny (social impact): obejmuje projekty wspierające zrównoważony rozwój społeczny, podnoszące jakość życia mieszkańców i zapewniające dostęp do infrastruktury publicznej, realizowane przez samorządy i organizacje społeczne.