ZASADY DOTYCZĄCE COOKIES

Uprzejmie informujemy, że w ramach naszej witryny używamy plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie oraz w sposób dostosowany do Twoich indywidualnych preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza, że akceptujesz otrzymywanie plików cookies. Zmiany ustawień dla plików cookies możesz dokonać w każdym momencie użytkowania serwisu.
Więcej szczegółów w zakładce Polityka Prywatności

Raport
Zintegrowany 2022

Bank w 2022 r.

Bank Pekao S.A. na polskim rynku usług bankowych

Bank Pekao S.A. jest uniwersalnym bankiem komercyjnym, oferującym pełny zakres usług bankowych świadczonych na rzecz klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych, prowadzącym działalność głównie w Polsce. Grupa Kapitałowa Banku Pekao S.A. obejmuje instytucje finansowe działające na rynkach: bankowym, zarządzania aktywami, usług maklerskich, doradztwa inwestycyjnego i transakcyjnego, leasingu i faktoringu. Od 2017 roku Bank Pekao S.A. jest częścią Grupy Kapitałowej PZU S.A., największej instytucji finansowej w Europie Środkowo-Wschodniej.

Bank oferuje konkurencyjne na rynku polskim produkty i usługi, wysoki poziom obsługi klientów oraz rozwiniętą sieć dystrybucji. Szeroka oferta produktowa, nowatorskie rozwiązania i indywidualne podejście do klienta zapewniają kompleksową obsługę finansową, a zintegrowany model obsługi dostarcza najwyższej jakości usługi klientom oraz zapewnia optymalne dopasowanie do zmieniających się potrzeb. Bank systematycznie umacniania pozycję rynkową w strategicznych obszarach działalności.

Sieć dystrybucji

Bank udostępnia klientom szeroką sieć oddziałów i bankomatów z dogodnym dostępem na terenie całego kraju, a także profesjonalne centrum obsługi telefonicznej oraz konkurencyjną platformę bankowości internetowej i mobilnej dla klientów indywidualnych, korporacyjnych oraz małych i mikrofirm.

31.12.2021 31.12.2022
Placówki ogółem 650 597
własne 563 515
partnerskie 87 82
Liczba własnych bankomatów 1 475 1 328

Liczba rachunków

Na koniec grudnia 2022 roku Bank prowadził 7 455,2 tys. złotowych rachunków bieżących, 371,9 tys. rachunków kredytów hipotecznych oraz 582,5 tys. rachunków kredytów Pożyczki Ekspresowej.

(w tys.) 31.12.2021 31.12.2022
Liczba złotowych rachunków bieżących* 6 923,9 7 455,2
w tym pakiety 4 933,8 5 330,5
Liczba rachunków kredytów hipotecznych** 405,0 371,9
w tym złotowych 378,4 347,0
Liczba rachunków kredytów Pożyczki Ekspresowej*** 626,8 582,5
* Liczba rachunków łącznie z rachunkami kart przedpłaconych (prepaid).
** Rachunki klientów detalicznych.
*** Pożyczka ekspresowa, pożyczka ekspresowa biznes.

Bankowość detaliczna i bankowość prywatna

W 2022 roku liczba aktywnych klientów bankowości mobilnej zwiększyła się o 359 tys. – do 2,76 mln – i była o 15% wyższa niż rok temu oraz o 35% wyższa niż dwa lata temu. Liczba aktywnych klientów mobilnych, korzystających z aplikacji PeoPay zwiększyła się o 402 tys. – do 2,44 mln – i była o 20% wyższa niż rok temu oraz o 45% wyższa niż dwa lata temu.

Aktywni klienci bankowości mobilnej stanowią 82% klientów korzystających z kanałów elektronicznych i jest to wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem o 4 p.p. oraz o 6 p.p. w porównaniu z rokiem 2020.

* Liczba unikalnych klientów aplikacji mobilnych Banku i nowego Pekao24 , którzy zalogowali się do bankowości mobilnej w ostatnim kwartale w przypadku korzystania z różnych kanałów mobilnych klient liczony tylko jeden raz). 

** Liczba unikalnych klientów aplikacji PeoPay, którzy zalogowali się do aplikacji w ostatnim kwartale. 

W 2022 roku z bankowości elektronicznej aktywnie korzystało 218 tys. firm. Liczba aktywnych klientów firmowych bankowości mobilnej wzrosła o 7,7 tys. – do 87 tys. r/r.

PeoPay jest jedną z najlepiej ocenianych aplikacji finansowych dostępnych w sklepach Google Play i AppStore.

W 2022 roku wprowadziliśmy wiele nowych rozwiązań i możliwości w bankowości elektronicznej Pekao24, PeoPay i PeoPay Kids, m.in.:

  • założenie konta przez klienta indywidualnego oraz dla jednoosobowych działalności gospodarczych przy pomocy aplikacji mObywatel w procesie na selfie,
  • zdalną obsługę kart – klienci mogą nadać oraz zmienić PIN do karty kredytowej, zastrzec tymczasowo lub całkowicie zablokować kartę kredytową, zamówić nową, zmienić limit karty dodatkowej dla Karty Kredytowej z Żubrem, sprawdzić online dane karty debetowej,
  • składanie nowych wniosków o przyznanie świadczeń socjalnych i pomocowych (takich jak: 300+, 500+, RKO), w tym wniosków dla obywateli Ukrainy,
  • dokonywanie opłat za parkingi w strefach płatnego parkowania, oraz zakupu biletów w komunikacji miejskiej,
  • w ramach Otwartej Bankowości wdrożenie i rozwój usługi dostępu do informacji o rachunkach płatniczych prowadzonych przez inne banki (tzw. AIS) takich jak: saldo i historię transakcji, co pozwala łatwiej zawnioskować o pożyczkę, debet w rachunku bieżącym lub kartę kredytową, umożliwia śledzenie sald na rachunkach oraz zlecanie przelewów z rachunków w innych bankach (tzw. PIS), w tym potwierdzanie tożsamości dla nowego procesu ratalnego oraz dla prospektów wnioskujących o pożyczkę gotówkową,
  • możliwość częściowej spłaty kredytu mieszkaniowego i zawieszenie spłat rat kapitałowo-odsetkowych kredytu mieszkaniowego, w tym również tzw. wakacje kredytowe,
  • nowe powiadomienia dotyczące wpływów, zleceń stałych, BLIK, statusów dyspozycji i wniosków urzędowych,
  • udostępnienie możliwości zakupu Obligacji Skarbu Państwa,
  • udostępnienie możliwości zakupu ubezpieczeń komunikacyjnych,
  • udostępnienie szeregu nowych dyspozycji/zaświadczeń dla mikroprzedsiębiorstw i klienta indywidualnego; przykładowo zaświadczenia o limicie w koncie (całkowitej spłacie i zamknięciu limitu oraz o wysokości aktualnego zadłużenia), zamknięcie rachunku oszczędnościowego, zgłoszenie informacji o śmierci klienta i innych,
  • wdrożenie funkcjonalności ułatwiających klientowi zarządzanie swoim budżetem: sugerowane płatności, możliwość ponowienia przelewu bezpośrednio z historii operacji, prezentacji statusu zagrożonych płatności, predykcje Polecenia Zapłaty oraz Pekao Zlecenia,
  • dostęp do aplikacji PeoPay dla klientów Biura Maklerskiego – klienci, którzy posiadają usługę Pekao24Makler, a nie mają rachunku w Banku mogą już korzystać z PeoPay,
  • wdrożenie demo PeoPay, które prezentuje możliwości aplikacji mobilnej Banku, demo wykorzystywane jest w procesach sprzedażowych w ramach przedstawienia oferty mobilnej Banku,
  • usługę BLIK dla najmłodszych klientów w aplikacji PeoPay Kids oraz nowe opcje dostosowane dla dzieci: wdrożenie skórek gamingowych w aplikacji PeoPay Kids oraz gamingowych wizerunków kart; udostępnienie wersji PeoPay dla nastolatków.

Liczba klientów i rachunków

Rok 2022 był rekordowy pod względem pozyskanych kont, otworzyliśmy ponad 554 tys. nowych rachunków (Konta Przekorzystne i Konta Świat Premium) wzrost +25% w porównaniu do 2021 roku. Wzrost sprzedaży kont dla nowych klientów jest efektem m.in. wzrostu akwizycji kont na selfie, działań nastawionych na pozyskiwanie klientów młodych do 26 lat oraz zakładaniu kont dla obywateli Ukrainy.

W 2022 roku podwoiliśmy sprzedaż kont na selfie w porównaniu do 2021 roku, już 35% kont dla osób pełnoletnich zakładanych jest w procesie na selfie.

Dzięki realizowanym działaniom i atrakcyjnej ofercie zajmujemy wiodącą pozycję na rynku pod względem wzrostu rachunków netto.

Wpływ na wysoką sprzedaż miała atrakcyjna oferta i promocje skierowane do nowych i obecnych klientów. Klientom zaoferowaliśmy Konto Oszczędnościowe z 8% oprocentowaniem w okresie pierwszych 6 miesięcy, a także atrakcyjne bonusy za założenie konta na selfie do 200 zł. Wprowadziliśmy program rekomendacyjny, dzięki któremu w aplikacji PeoPay i bankowości internetowej Pekao24 osiągnęliśmy wzrost +40% r/r w liczbie zapisanych klientów do programu i założonych rachunków z polecenia.

W segmencie klientów zamożnych, zwiększyliśmy sprzedaż nowych Kont Świat Premium o prawie 250% w porównaniu do 2021 roku. Pozyskaliśmy również ponad 11 tys. nowych klientów. Oferta Konta Świat Premium jest dostępna dla klientów, którzy ulokują minimum 200 tys. zł aktywów na dowolnych produktach oszczędnościowych lub inwestycyjnych z oferty Banku.

W 2022 roku promowaliśmy konta dla dzieci (w wieku do 17 lat) oraz młodych osób (18-26 lat), zachęcaliśmy do zakładania rachunków przez rodziców w kanale on-line (Panel rodzica w PeoPay i Pekao24 oraz selfie), oferowaliśmy bonusy dla najmłodszych, które zachęcały do edukacji w zakresie oszczędzania i korzystania z produktów finansowych. W grudniu 2022 roku wprowadziliśmy do oferty nowe karty do konta z 15 wizerunkami gamingowymi, skórki gamingowe w aplikacji PeoPay KIDS oraz uproszczoną aplikację PeoPay dla nastolatków. Otwierając konto z kartą, klienci mogą zdobyć punkty o wartości 100 zł do wymiany na bonusy dla graczy w programie Mastercard Bezcenne Chwile oraz otrzymać dodatkowo 200 zł za otwarcie konta na selfie i wykonanie transakcji.

Uczestniczyliśmy w targach edukacyjnych Salon Maturzystów zorganizowanych w 14 największych miastach akademickich, kontynuowaliśmy współpracę z Parlamentem Studentów RP. Dla studentów wyjeżdzających za granicę np. na stypendium, przygotowaliśmy specjalny Pakiet podróżnika, który umożliwia bezpłatne wydanie legitymacji studenckiej ISIC z ubezpieczeniem. Dzięki podjętym działaniom ponad 40% nowych kont pozyskanych w 2022 roku zostało założonych dla klientów do 26. roku życia (wzrost +39% w porównaniu do 2021 roku).

W 2022 roku przygotowaliśmy specjalną ofertę dla obywateli Ukrainy, uprościliśmy procedurę otwarcia rachunku, znieśliśmy opłaty za prowadzenie rachunku, obsługę kart i wypłat z bankomatów, oraz za przelewy z Polski do banków w Ukrainie jak i z Ukrainy do Polski zarówno dla transakcji dokonywanych przez klientów indywidualnych jak i firmowych. W 2022 roku założyliśmy ponad 96 tys. kont dla obywateli Ukrainy.

Prowadziliśmy promocje w ramach programu lojalnościowego Mastercard Bezcenne Chwile, dzięki czemu klienci zyskali dodatkowe punkty bonusowe, które mogli wymienić na nagrody.

W 2022 roku pozyskaliśmy 33,9 tys. nowych rachunków klienta segmentu biznes co stanowi wzrost +5% w porównaniu do 2021 roku.

W 2022 roku liczba obsługiwanych kart po raz pierwszy przekroczyła poziom 5 mln kart, a liczba płatności bezgotówkowych była o blisko 24% wyższa niż w poprzednim roku. Udział rynkowy w sprzedaży kart kredytowych wzrósł z 6% w styczniu 2022 roku do 14% w grudniu 2022 roku. Klienci coraz chętniej wybierają możliwość zawierania umowy o kartę kredytową w bankowości internetowej Pekao24 i mobilnej PeoPay – w grudniu 2022 roku 50% sprzedanych kart było w kanale zdalnym.

W 2022 roku wprowadziliśmy do oferty Kartę Kredytową z Żubrem. To pierwsza w Polsce karta kredytowa w modelu abonamentowym, dostępna w trzech pakietach do wyboru. Klient w momencie wydania karty wybiera odpowiedni dla niego pakiet: standard, złoty lub platynowy. Karta jest darmowa w pakiecie standardowym. Pakiet można bezpłatnie zmienić i dostosowywać do swoich potrzeb bez konieczności wymiany plastikowej karty. Do największych zalet karty, możemy zaliczyć m.in. opcję rozłożenia spłaty na wygodne raty 0%, zwrot za zakupy w internecie oraz za płatności na autostradach, ubezpieczenie zakupów i transakcji internetowych, ubezpieczenie w podróży, dostęp do bezpłatnych saloników lotniskowych oraz wyjątkowo długi okres bezodsetkowy. Nowa karta wykonana jest w 99% z przetworzonego surowca.

W 2022 roku wprowadziliśmy do oferty nowy, androidowy rodzaj terminala – MiniPOS, wraz z usługą dostarczania potwierdzeń transakcji i raportów dla akceptanta elektronicznie (e-Potwierdzenie). Usługa pozwala również na opcjonalne wysyłanie potwierdzeń transakcji do posiadacza karty e-mailem lub SMS’em.

Jako pierwsi na rynku, wprowadziliśmy do oferty również androidowy pinpad programowalny. Klienci biznesowi mogą zamówić terminal za pośrednictwem Pekao24. Na koniec 2022 roku obsługiwaliśmy już kilkanaście tysięcy terminali androidowych.

W terminalach płatniczych dodaliśmy również usługę multimerchant, która pozwala na realizowanie transakcji gotówkowych na jednym terminalu przez kilka podmiotów.

W 2022 roku wdrożyliśmy nowy system do zarządzania relacjami z klientem CRM (Omnibank CRM), który dzięki zaawansowanej analityce i rozwiązaniom chmurowym, usprawni komunikację z klientami, tak aby otrzymywali najbardziej adekwatne i spersonalizowane oferty i informacje.

W 2022 roku podejmowaliśmy działania mające na celu wzrost sprzedaży kluczowych kredytów detalicznych, przy ostrożnym podejściu i dostosowywaniem polityki kredytowej do dynamicznie zmieniającej się sytuacji makroekonomicznej, uwzględniając ryzyka wzrostu inflacji i stóp procentowych.

Wartość udzielonych pożyczek gotówkowych mierzona wolumenem netto wyniosła w 2022 roku 4,45 mld zł i była na poziomie porównywalnym do 2021 roku.

Uruchomiliśmy nowe zdalne procesy omnikanałowe, wspierając sprzedaż pożyczek gotówkowych, pożyczki w koncie i karty kredytowej i aktywnie promowaliśmy możliwość otrzymania pożyczek zdanie w serwisie internetowym Pekao24, w aplikacji mobilnej Pekao. Przenosiliśmy też procesy posprzedażowe do kanałów elektronicznych.

Sprzedaż zdalna pożyczek gotówkowych w 2022 roku osiągnęła rekordowy wynik 2,87 mld zł, wzrastając o +56% w porównaniu do 2021 roku. W IV kwartale 2022 roku, aż 82% pożyczek udzieliliśmy w procesach zdalnych. Było to możliwe dzięki zwiększaniu dostępności ofert „na klik” dla klientów oraz wprowadzeniu nowych rozwiązań takich jak nowe zdalne procesy omnikanałowe wspierające sprzedaż pożyczek przez konsultantów Pekao Direct.

Wprowadziliśmy do oferty pożyczki ze stałą stopą procentową, która zapewnia klientom stabilność spłacanej raty kredytowej i bezpieczeństwo finansowe domowego budżetu.

Jako jedyni w Polsce uruchomiliśmy kredyt na studia medyczne z poręczeniem spłaty przez BGK we współpracy z Ministerstwem Zdrowia i z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Oferta kredytu dostępna jest dla aktualnych studentów oraz kandydatów rozpoczynających studia na kierunkach lekarskich na polskich uczelniach wyższych. Pozyskaliśmy ponad 1,7 tys. wniosków i uruchomiliśmy 52 mln zł w ramach wypłat pierwszych transz takich kredytów.

W 2022 roku udostępniliśmy klientom indywidualnym, możliwość sfinansowania ratalnych zakupów towarów i usług w sklepach internetowych, z okresem kredytowania nawet do 60 miesięcy oraz kwotą kredytu do 20 tys. zł. Cały proces udzielenia kredytu trwa kilka minut i jest w 100% zdalny. Do potwierdzenia tożsamości wykorzystujemy usługi otwartej bankowości oraz wideoweryfikację. Kredyt ratalny jest obsługiwanych w sklepach internetowych przez firmę Tpay.

W obszarze pożyczek w koncie odnotowaliśmy +36% wzrost liczby nowo zawartych umów w odniesieniu do 2021 roku.

W 2022 roku sprzedaż kredytów mieszkaniowych wyniosła 3,46 mld zł.

Ofertę kredytów hipotecznych dostosowywaliśmy i aktualizowaliśmy na bieżąco do zmieniających się warunków i potrzeb rynkowych. Rozszerzyliśmy ofertę m.in. o mieszkaniowy kredyt hipoteczny i budowlano-hipoteczny z gwarancją BGK, pozwalający klientom na finansowanie do 100% wartości nieruchomości, wydłużyliśmy okres kredytowania do 35 lat, możliwość kredytowania z oprocentowaniem opartym na okresowej, 5 letniej stałej stopie procentowej, oraz o nową atrakcyjną ofertę ubezpieczenia na życie.

W 2022 roku konsekwentnie rozwijaliśmy zdalne procesy posprzedażowe, udostępniliśmy nowe e-dyspozycje, dzięki czemu większość dyspozycji zmian na rachunkach kredytowych klienci mogą składać zdalnie.

W 2022 roku przenieśliśmy część wierzytelności kredytów hipotecznych do Pekao Banku Hipotecznego. Łączna liczba przeniesionych dotychczas kredytów to ponad 8,5 tys. o wartości 1,6 mld zł.

Finansowanie klienta biznes

Nowa sprzedaż finansowania dla klientów biznes ogółem wyniosła blisko 2 mld z dynamiką +38% r/r. Dynamiczny wzrost nowej sprzedaży kredytów bankowych w segmencie biznes o +34% r/r do poziomu 0,8 mld zł, wspierany był wdrożeniem pełnej ścieżki oceny ryzyka, która pozwala na przeprowadzenia szybkiej kalkulacji dostępnego limitu i szybkie uruchomienie pożyczki lub limitu odnawialnego. Istotny wzrost sprzedaży produktów leasingowych i usługi mikrofaktoringu w segmencie biznes łącznie o +40% r/r do poziomu 1,2 mld zł.

Rozwój w obszarze produktów ubezpieczeniowych

W 2022 roku konsekwentnie rozszerzaliśmy oferty bancassurance oraz współpracę w ramach Grupy PZU. Nasza oferta została wzbogacona o nowe ubezpieczenia, dostosowane do oczekiwań klientów. W 2022 roku wprowadziliśmy następujące produkty ubezpieczeniowe:

  • „Świat Inwestycji Premium II”- dobrowolne ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi,
  • „Pewny Profit” – indywidualne ubezpieczenie na życie i dożycie,
  • pakiet ubezpieczeń do nowej Karty Kredytowej z Żubrem, który zapewnia ochronę lub zwrot towarów opłaconych kartą,
  • ubezpieczenie na życie do kredytu hipotecznego – które można kupić zarówno do nowego, jak i trwającego kredytu. Od początku sprzedaży, w ciągu zaledwie 2 miesięcy sprzedano blisko 1 tys. polis,
  • ubezpieczenie komunikacyjne – dostępne dla klientów w procesie omnikanałowym, oferowane zarówno w PZU jak i Link4.

Udział kredytów gotówkowych sprzedawanych z ubezpieczeniem osiągnął średnioroczny poziom 38,7% (+2,3 p.p. w porównaniu do 2021 roku), co jest najwyższym poziomem od momentu wdrożenia tego produktu z PZU. Udział kredytów hipotecznych sprzedawanych z ubezpieczeniem utrzymuje się na stabilnym, wysokim poziomie 93,6%.

W 2022 roku współpraca z PZU w zakresie assurbankingu rozwijała się z wykorzystaniem kilku kanałów dystrybucji – w tym ponad 200 oddziałów własnych PZU w całej Polsce jak również nowej spółki PZU Cash. W ciągu roku wdrożyliśmy nową, dedykowaną ofertę dla klientów PZU. W ramach współpracy liczba klientów pozyskanych przez PZU w 2022 roku była o +20% wyższa niż w 2021 roku.

Działalność depozytowa, maklerska oraz sprzedaż produktów inwestycyjnych

Na koniec grudnia 2022 roku łączna wartość depozytów i certyfikatów depozytowych posiadanych przez klientów indywidualnych i klientów biznesowych wyniosła 131 mld zł, ze wzrostem o +1,6 mld zł (+1,2%) w porównaniu do końca grudnia 2021 roku oraz +6,2 mld zł (+5,0%) w porównaniu do września 2022 roku.

W 2022 roku dużym zainteresowaniem wśród nowych klientów cieszyły się cyklicznie uruchamiane promocje na kontach oszczędnościowych z oprocentowaniem do 8% obowiązującym przez 6 miesięcy. Klienci założyli łącznie ponad 80 tys. kont oszczędnościowych. Klienci dysponujący wolnymi środkami chętnie tez zakładali lokaty z oprocentowaniem do 8% na 1 rok.

Klienci aktywnie korzystający z obsługi przez kanały zdalne mogli zakładać dedykowane dla nich lokaty mobilne (Lokata PeoPay i Lokata z Żubrem) z oprocentowaniem do 7% na 12 miesięcy dostępne do założenia w aplikacji PeoPay.

Klientom zainteresowanym dodatkową dywersyfikacją posiadanych oszczędności oferowaliśmy lokaty połączone z funduszami inwestycyjnymi Pekao TFI, których oprocentowanie osiągnęło poziom 8% dostępny na 6 lub 12 miesięcy.

Z początkiem IV kwartału 2022 roku wprowadziliśmy do oferty, dla klientów detalicznych Obligacje Skarbu Państwa. W 2022 roku, sprzedaż realizowana wyłącznie poprzez kanały zdalne (Pekao24, PeoPay) przekroczyła poziom 600 mln zł. Z początkiem 2023 roku Obligacje Skarbowe zaczęły być również oferowane w placówkach Banku.

W 2022 roku Bank wprowadził do oferty dla klientów indywidualnych i prywatnych następujące produkty inwestycyjne:

  • Bankowe Papiery Wartościowe w postaci Certyfikatów Depozytowych Mocny Złoty EURPLN 6,7,8,9,10 i 11, Akumulator Plus EURPLN oraz USDPLN 2 i 3,
  • Certyfikaty inwestycyjne PZU FIZ Legato serii D oraz serii I,
  • Produkty strukturyzowane z pełną ochroną kapitału w PLN: Certyfikat z Ochroną Kapitału Powiązany z Akcjami Nestlé S.A. emitowany przez Goldman, Sachs & Co. Wertpapier GmbH oraz Certyfikat z Ochroną Kapitału Typu Worst Of Powiązany z Akcjami L’Oreal S.A. i The Procter & Gamble emitowany przez Goldman, Sachs & Co. Wertpapier GmbH,
  • Produkty strukturyzowane z pełną ochroną kapitału w USD: Dwuletni Certyfikat z Ochroną Kapitału Typu Worst Of Powiązany z Akcjami Novartis AG i Roche Holding AG w USD emitowany przez Goldman, Sachs & Co. oraz Dwuletni Certyfikat z Ochroną Kapitału Typu Worst Of Powiązany z Akcjami Unilever PLC i Johnson & Johnson w USD emitowany przez Goldman Sachs & Co. Wertpapier GmbH,
  • Produkt strukturyzowany HVB PLN z gwarancją kapitału oparty o koszyk akcji AMD Inc., BMW AG i Tesla Inc.,
  • Produkty strukturyzowane z warunkową ochroną kapitału w USD: HVB USD Express Plus Certificate oparty o akcje Intel Corp,
  • Produkt strukturyzowany z pełną ochroną kapitału w EUR: Dwuletni Certyfikat z Ochroną Kapitału Typu Worst Of Powiązany z Akcjami Unilever PLC i Johnson & Johnson w EUR emitowany przez Goldman, Sachs & Co. Wertpapier GmbH,
  • Certyfikaty strukturyzowane z warunkową ochroną kapitału w PLN: HVB PLN Barrier Reverse Convertible Protect oparte o akcje spółki Allegro.eu S.A. oraz HVB PLN Express Plus Certificate oparty o indeks STOXX® Europe 600 Utilities (Price) Index (EUR), HVB PLN Express Plus Certificate oparty o akcje Schlumberger N.V. oraz HVB PLN Express Plus Certificate oparty o akcje BASF SE,
  • „Zdywersyfikowana Inwestycja” 3-letni Certyfikat w PLN powiązany z Indeksem EURO STOXX 50® Index (Price EUR) oraz Funduszem Pekao Obligacji Plus,
  • Certyfikat bonusowy na Allegro.eu S.A.,
  • Roczny Certyfikat Odwrotnie Zamienny Powiązany z Akcjami PKO Bank Polski S.A., Shell PLC, oraz Unilever PLC,
  • Roczny Certyfikat z Ochroną Kapitału Typu Worst Of Powiązany z Akcjami BP Plc i Chevron Corporation, Novartis AG i Roche Holding AG.

Dla klientów nabywających produkty inwestycyjne za pośrednictwem kanałów zdalnych oferujemy preferencyjne warunki cenowe. Sprzedaż funduszy inwestycyjnych w ponad 50% odbywa się w kanałach zdalnych.

Bankowość przedsiębiorstw

Bankowość Przedsiębiorstw obejmuje segmenty małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz segment średnich korporacji (MID). W 2022 roku kontynuowaliśmy działania w zakresie automatyzacji i digitalizacji procesu kredytowego oraz rozwoju funkcjonalności bankowości elektronicznej, umożliwiających samoobsługę klienta.

Działalność kredytowa i finansowanie klientów

Naszym klientom udostępniamy szeroką, kompleksową ofertę produktów i usług, w tym kredyty bankowe, leasing, faktoring, organizowanie emisji oraz inne specjalistyczne formy finansowania. W 2022 roku odnotowaliśmy wysoką dynamikę portfela kredytów +16% r/r – wzrost wartości o +4,8 mld zł. Dynamika wzrostu w segmentach wyniosła:

  • małych i średnich przedsiębiorstw: +23% r/r, +1,7 mld zł,
  • średnich korporacji: +14% r/r, +3,1 mld zł.

Dynamiczny wzrost wartości widoczny jest w zarówno w kredytach bankowych, jak i leasingu oraz faktoringu.

W IV kwartale 2022 roku wartość sprzedanych kredytów w MŚP osiągnęła poziom 1,8 mld zł nowych kredytów (bez odnowień), utrzymując rekordowe poziomy z poprzednich kwartałów oraz osiągając wzrost o +28% r/r. W IV kwartale 2022 roku, w segmencie średnich korporacji osiągnęliśmy wartość sprzedanych kredytów, na poziomie 4,9 mld zł z dynamiką wzrostu +42% r/r. Łącznie od początku 2022 roku klientom Pionu Bankowości Przedsiębiorstw udzieliliśmy 22,2 mld zł nowych kredytów (bez odnowień) z dynamiką +37% r/r.

W 2022 roku wdrożyliśmy nową aplikację mobilną dla biznesu PeoBIZ z nowym interfejsem oraz szerokim zakresem funkcjonalnym, m.in.:

  • bezpieczne logowanie z użyciem Touch ID / Face ID,
  • szybkie sprawdzenie stanu finansów oraz obrotów na rachunku,
  • rozbudowana funkcjonalność przelewów krajowych: przelewy na telefon, Express Elixir,
  • przelew na telefon – możliwość wysłania w aplikacji mobilnej płatności na numer telefonu osoby fizycznej (np. kontrahenta, klienta, pracownika firmy).

Aplikacja cieszy się dużym zainteresowaniem – na koniec 2022 roku korzystało z niej już prawie 5 tys. użytkowników mających całodobowy dostęp do finansów ponad 9 tys. firm.

Udostępnialiśmy klientom nowe funkcjonalności w bankowości elektronicznej, takie jak:

  • zmiana lub uzupełnienie instrukcji płatniczych do przekazów w obrocie dewizowym
  • nadanie lub modyfikacja uprawnień do usługi PekaoTrade,
  • prezentacje danych zespołu obsługującego klienta, z aktualną listą bezpośrednich kontaktów do poszczególnych pracowników Banku,
  • szybszy podgląd do transakcji realizowanych kartami Banku Pekao.

W 2022 roku promowaliśmy zdalną obsługę posprzedażową co wpłynęło na znaczący wzrost liczby dyspozycji zleconych przez klientów, przeprocesowaliśmy 92,6 tys. dyspozycji klientów, tj. wzrost o 33%.

W 2022 roku w obszarze bankowości transakcyjnej odnotowaliśmy wzrost wartości przelewów krajowych o 21% do kwoty 658 mld zł i zagranicznych o 33% do kwoty 122,5 mld zł.

Łączna wartość przelewów krajowych zrealizowanych przez wszystkich klientów Banku korzystających z PekaoBiznes24 wzrosła w 2022 roku w stosunku do 2021 o 33% osiągając wartość 2,49 mld zł, natomiast wartość przelewów zagranicznych w tym samym okresie wzrosła o 52% osiągając wartość 432 mld zł.

W 2022 roku pozyskaliśmy 3,9 tys. klientów MŚP i MID, utrzymując wysoki poziom akwizycji z poprzedniego roku. Na szczególną uwagę zasługuje wzrost akwizycji klientów MŚP z obrotami powyżej 5 mln (+17% r/r). Na koniec 2022 roku obsługiwaliśmy ponad 57 tys. klientów.

W 2022 roku opublikowaliśmy Raport o Sytuacji Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstwach za lata 2021-2022. Raport poruszał kluczowe tematy dla sektora MŚP, takie jak: wzrost gospodarczy, perspektywy wzrostu konsumpcji i inwestycji, sytuację na rynku pracy, wynagrodzenia i inflację. Pogłębione wywiady, składające się z pytań otwartych pozwoliły nam lepiej zrozumieć sytuację sektora MŚP w Polsce.

Bankowość korporacyjna

Bankowość korporacyjna obejmuje segmenty korporacji i znaczących grup kapitałowych (tzw. duże korporacje), klientów sektora publicznego, instytucji finansowych oraz nieruchomości komercyjnych i finansowania specjalistycznego. Grupa Pekao jest liderem w obsłudze tych segmentów. Posiada przewagę konkurencyjną opartą o doświadczenie, unikalną kadrę pracowniczą, wyspecjalizowaną wiedzę i procesy oraz potencjał do współfinansowania dużych projektów w oparciu o bardzo silną pozycję płynnościową i kapitałową. Bank świadczy zarówno wszechstronne usługi banku uniwersalnego, jak i te z obszaru leasingu, faktoringu, doradztwa inwestycyjnego, doradztwa w zakresie fuzji i przejęć czy wysoko zaawansowanych produktów obszaru treasury i rynku kapitałowego, a także powiernictwa. Szeroka oferta produktów i usług, nowatorskie rozwiązania, indywidualne podejście oraz kompleksowa obsługa finansowa największych przedsiębiorstw, instytucji i jednostek sektora publicznego są doceniane przez klientów i stanowią o sile bankowości korporacyjnej Banku Pekao S.A.

koncentruje się na rozwoju nowoczesnych, cyfrowych narzędzi, wspierających pracę doradców. Realizujemy to poprzez automatyzację oraz dostarczanie danych rynkowych zwiększających kompetencje doradcze i ułatwiających budowę długoterminowych relacji biznesowych. Istotnie angażujemy się w projekty związane z odpowiedzialnym podejściem do prowadzenia biznesu, a także rozwijamy bankowość międzynarodową i wspieramy ekspansję zagraniczną klientów.

Banku, koncentrujemy się na zwiększaniu poziomu robotyzacji i automatyzacji zarówno procesów wewnętrznych jak i rozwiązań dostępnych dla klientów. Pracujemy nad ciągłym poszerzaniem zakresu operacji samoobsługowych w kanałach cyfrowych oraz liczby produktów dostępnych do zakupu on-line.

i chcemy być dla naszych klientów bankiem podstawowej relacji. Dlatego staramy się szybko i trafnie rozpoznawać ich potrzeby. Doradzamy, opierając się na znajomości profilu, branży i segmentu klienta oraz staramy się zwiększać poziom zadowolenia z jego interakcji z Bankiem.

angażujemy się w rządowe i unijne programy odbudowy gospodarki i transformacji klimatycznej. Wspomagamy i finansujemy transformację energetyczną naszych klientów oraz ich rozwój w kierunku zrównoważonego biznesu. Istotnym obszarem naszej działalności jest także współpraca z podmiotami sektora publicznego, gdzie oprócz inwestycji zielonych i projektów infrastrukturalnych, finansujemy odpowiedzialne społecznie projekty.

Ponadto, odpowiedzialnie zarządzamy kapitałem poprzez lepszą selekcję klientów, produktów i transakcji. Opieramy się o ekspertyzę sektorową, elastyczną i wyspecjalizowaną ofertę produktową oraz kompetencje w zakresie strukturyzacji finansowania. Nasze możliwości są dodatkowo wzmacniane przez szerokie kompetencje w zakresie działań na polskich i zagranicznych rynkach finansowych.

Współpraca z instytucjami finansowymi i usługi powiernicze

Bank zajmuje wiodącą pozycję w obsłudze krajowych instytucji finansowych, koncentrując się na świadczeniu najwyższej jakości usług dla firm ubezpieczeniowych, funduszy inwestycyjnych, domów maklerskich, podmiotów infrastruktury sektora finansowego, banków spółdzielczych oraz kas oszczędnościowo-kredytowych. Paleta usług obejmuje nowoczesne produkty bankowości transakcyjnej, produkty rozliczeniowe, produkty skarbowe, usługi powiernicze i usługi banku depozytariusza, a także dostęp do wszechstronnej oferty podmiotów Grupy Pekao adresowanej do klientów tego segmentu.

W ramach bankowości korespondenckiej, według stanu na 31 grudnia 2022 roku, utrzymujemy 75 rachunków nostro w 45 bankach w 26 krajach; prowadziliśmy 215 rachunków loro na rzecz 195 klientów zagranicznych (banki i inne instytucje finansowe) z 46 krajów oraz 43 rachunki bieżące dla 37 zagranicznych podmiotów finansowych. Pośredniczymy również w realizowaniu transakcji na rzecz klientów innych banków krajowych, prowadząc 35 rachunków loro dla 12 banków polskich i utrzymując 5 rachunków nostro w 1 banku polskim.

W 2022 roku w ramach realizacji strategii dotyczącej rozwoju współpracy z małymi i średnimi firmami, wspólnie z Pekao Leasing Sp. z o.o., pozyskaliśmy finansowanie z wiodących banków rozwoju (Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Rozwoju Rady Europy, Bank Gospodarstwa Krajowego) i zrealizowaliśmy następujące transakcje w tym obszarze:

  • podpisaliśmy umowę kredytu z Bankiem Rozwoju Rady Europy na kwotę 200 mln EUR. Pierwsza transza kredytu w kwocie 100 mln EUR uruchomiona została w III kwartale 2022 roku,
  • uruchomiliśmy kredyt w kwocie 132 mln EUR przyznany przez Europejski Bank Inwestycyjny.

W ramach tych umów Pekao Leasing Sp. z o.o. zobowiązał się przeznaczyć minimum 20% środków na inwestycje wspierające ochronę klimatu i zrównoważony rozwój środowiska oraz 20% kwoty obu kredytów na działania promujące równość płci oraz rozwój przedsiębiorczości kobiet.

Ponadto spółce Pekao Leasing Sp. z o.o., Bank Gospodarstwa Krajowego udzielił 300 mln zł kredytu. Była to piąta umowa kredytowa między spółką leasingową z Grupy Pekao a BGK. Środki z tego kredytu zostaną przeznaczone na finansowanie inwestycji mikro i małych przedsiębiorstw w zakresie pojazdów, linii produkcyjnych, maszyn i urządzeń.

We wszystkich powyższych transakcjach pełnimy rolę aranżera i gwaranta finansowania.

Bankowość transakcyjna

W 2022 roku w obszarze bankowości transakcyjnej odnotowaliśmy:

  • wzrost liczby przelewów krajowych Elixir o +7% r/r oraz wzrost liczby przelewów natychmiastowych ExpressElixir wysłanych z PekaoBiznes24 o +270% r/r (dla płatności krajowych utrzymujemy około 20% udział w rynku),
  • przetworzenie ponad 1,5 mln transakcji polecenia zapłaty (wzrost o 2%) o łącznej wysokości prawie 485 mln zł,
  • wzrost liczby transakcji zagranicznych wysyłanych o 33% oraz ich wolumenu o 29%, wzrost liczby transakcji zagranicznych otrzymanych o 33%,
  • wzrost wolumenu transakcji w ramach usługi Pekao Collect o +17% (przetwarzamy ponad 42 mln transakcji o łącznym wolumenie ponad 74 mld zł), w odniesieniu do 2021 roku.

W roku 2022 w systemie PekaoBiznes24 wprowadziliśmy nowe funkcjonalności:

  • dostęp do nowego wniosku „Zmiana lub uzupełnienie instrukcji płatniczych do przekazów w obrocie dewizowym”,
  • dostęp w czasie rzeczywistym do informacji dla kart z limitem kredytowym, tj: historia operacji, limit karty, dostępny limit karty (z wyłączeniem karty Visa Business Lider) oraz możliwość sprawdzenia blokad wykonanych transakcji,
  • możliwość samodzielnego pobrania wtórnika dla przelewów przychodzących krajowych i zagranicznych.

Do najważniejszych osiągnięć w obszarze bankowości transakcyjnej zaliczamy:

  • rozszerzenie realizacji zagranicznych ekspresowych przelewów o kolejne waluty: dolary kanadyjskie CAD, tureckie liry TRY, rumuńskie leje RON, bułgarskie lewa BGN,
  • wydłużenie godzin granicznych dla obsługiwanych dotychczas walut w trybie ekspres oraz TARGET-2 – jedne z najdłuższych godzin granicznych na rynku,
  • wdrożenie płatności krajowych ExpressElixir SPLIT przychodzących dla całego Banku oraz wychodzących w systemie PekaoBiznes24,
  • rozpoczęcie pilotażu nowej formy obsługi wpłat gotówkowych za pośrednictwem urządzeń typu trezor. Urządzenia są instalowane w placówkach Banku i umożliwiają księgowanie on-line wpłat klientów na podstawie kodów QR,
  • wprowadzenie stosowania stopy depozytowej NBP dla produktu Automatyczne Inwestowanie Środków,
  • rozbudowanie usługi SWIFTNET FileAct o możliwość dystrybucji wyciągów w formacie XML_CAMT,
  • wdrożenie następujących rozwiązań w związku z sytuacją w Ukrainie:
    • specjalna oferta dla firm ukraińskich – uproszczenie procedur, atrakcyjna oferta cenowa,
    • wsparcie w języku ukraińskim dla klientów firmowych,
    • tłumaczenie na język ukraiński dokumentów Banku,
    • zwolnienie wszystkich klientów z opłat za przekazy wychodzące do i przychodzące z Ukrainy.

W 2022 roku kwota nowo udzielonych gwarancji i poręczeń wzrosła o 8%. Odnotowaliśmy również dwucyfrową dynamikę wzrostu w obszarze produktów dokumentowych – wartość nowych transakcji zwiększyła się o 38% względem 2021, a zaangażowanie z tytułu czynnych akredytyw importowych na koniec 2022 roku wzrosło w stosunku do roku ubiegłego o 9%.

W ramach usługi Otwartej Platformy Finansowania (OPF), sfinansowaliśmy ponad 62 tys. faktur o łącznej wartości 2,8 mld zł, co oznacza wzrost o około 1,5 mld zł r/r, przy wzroście liczby wykupionych faktur o 30%.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się programy finansowania wierzytelności ze szczególnym uwzględnieniem programów Supplier Finance. W 2022 roku do programów zostało dołączonych około 200 dostawców, w tym 100 dostawców zagranicznych, głównie z Turcji, Indii i Bangladeszu. Programy Supplier Finance są także wykorzystywane jako narzędzia do aktywnej akwizycji (cross-selling i up-selling).

W 2022 roku klienci wnioskujący o limit eFinancing (usługi polegającej na wykupie wierzytelności krótkoterminowych) mieli możliwość zabezpieczenia limitu gwarancjami Banku Gospodarstwa Krajowego, tj. gwarancją LGF-FGP (udzielaną w ramach portfelowej linii gwarancyjnej faktoringu – Funduszu Gwarancji Płynnościowych) oraz gwarancją LGF-FGK (udzielaną w ramach portfelowej linii gwarancyjnej faktoringu – Funduszu Gwarancji Kryzysowych).

W 2022 roku klienci uzyskali dostęp do nowej wersji systemu PekaoTrade, służącego do zarzadzania transakcjami akredytyw i inkas dokumentowych. Wdrożyliśmy również nową wersję systemu back office – IMEX 8, wykorzystywanego przez ekspertów Pekao obsługujących transakcje dokumentowe.

W ramach wspierania ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich oraz w krajach rozwijających się, udzielaliśmy kredytów oraz opracowywaliśmy kompleksowe oferty krótko- i długoterminowego finansowania, jak i zabezpieczania ryzyka działalności międzynarodowej. Klienci Banku mogą korzystać z pakietu najkorzystniejszych rozwiązań finansowych, dostosowanych do modelu prowadzonej działalności.

Podpisaliśmy porozumienie z Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), które umożliwia gwarantowanie spłaty do 80% wartości kredytów udzielonych przez Bank eksporterom na ich inwestycje podejmowane w Polsce. Oznacza to, że możemy istotnie zwiększyć skalę finansowania klientów przy niezmienionych współczynnikach ekspozycji na ryzyko, jako że zabezpieczenie wyposażone jest w gwarancję Skarbu Państwa. Przedsiębiorcy zaś mogą na atrakcyjnych warunkach sfinansować inwestycję, której celem jest zwiększenie lub stworzenie możliwości produkcyjnych towarów przeznaczonych na eksport.

Podpisaliśmy również z KB Kookmin Bank (London ranch), największym bankiem w Korei Południowej, porozumienie o współpracy w zakresie usług bankowości korporacyjnej dla działających w obydwu tych krajach firm. Zgodnie z porozumieniem między bankami współpraca może obejmować działania przy transakcjach corporate finance firm koreańskich, działających w Polsce lub polskich firm działających w Korei Południowej, rozwój transakcji w obszarze finansowania handlu, w tym akredytyw i gwarancji bankowych oraz przy pozyskiwaniu nowych klientów korporacyjnych. Kooperacja obu instytucji poszerza możliwości dostarczania odpowiednich usług dla biznesu polsko-koreańskiego.

Oferujemy klientom usługi z zakresu bankowości inwestycyjnej, finansowania strukturyzowanego oraz finansowania projektów dotyczących nieruchomości komercyjnych, w tym finansowania budowy powierzchni magazynowych.

Do najważniejszych projektów finansowanych przez Bank w 2022 roku należą:

  • finansowanie konsorcjalne budowy farm fotowoltaicznych w wysokości 779 mln zł,
  • finansowanie budowy największej farmy fotowoltaicznej w Polsce o docelowej mocy 285,6 MW, kwota finansowania 763 mln zł,
  • finansowanie transakcji zakupu i rewitalizacji parków magazynowych, dostosowanie do norm ESG w kwocie 450 mln zł,
  • finansowanie konsorcjalne budowy ponad stu farm fotowoltaicznych w kwocie 428 mln zł,
  • finansowanie konsorcjalne akwizycji w polskim przemyśle paliwowym w kwocie 360 mln zł,
  • zwiększenie kwoty faktoringu odwrotnego do wysokości 550 mln zł dla jednej z czołowych grup branży chemicznej,
  • zwiększenie kwoty faktoringu pełnego do wysokości 330 mln zł dla jednej z czołowych grup branży energetycznej,
  • finansowanie spółki zależnej we współpracy z EBI w kwocie 132 mln EUR,
  • kredyt na akwizycję zagranicznej spółki z sektora gospodarki odnawialnej. Finansowanie wyniosło 131 mln EUR, Bank pełnił rolę MLA,
  • finansowanie lidera polskiej branży energetycznej, jako jeden z pierwotnych kredytodawców. Kwota kredytu wyniosła 4 mld zł,
  • kredyt w wysokości 47 mln EUR na budowę magazynów w centralnej Polsce w ramach kontynuacji współpracy z największym na rynku polskim deweloperem powierzchni magazynowych,
  • kredyt terminowy na 550 mln zł udzielony czołowemu deweloperowi mieszkaniowemu w Polsce. Bank pełnił rolę MLA,
  • sfinansowanie w ramach konsorcjum kredytu inwestycyjnego dla wiodącego producenta i dystrybutora rozwiązań fotowoltaicznych, kwota kredytu to 330 mln zł,
  • udzielenie konsorcjalnego kredytu refinansowego portfela centrów handlowych, kwota kredytu wyniosła 146 mln EUR.

W 2022 roku za pośrednictwem Banku Pekao S.A. zostały wyemitowane nieskarbowe papiery dłużne (przedsiębiorstw, banków i samorządów) na łączną kwotę ponad 27,3 mld zł, wśród których na szczególną uwagę zasługują następujące transakcje:

  • emisja 7-letnich euroobligacji dla polskiego banku rozwoju na kwotę 500 mln EUR z przeznaczeniem na rozwój infrastruktury drogowej, w której Bank pełni rolę współorganizatora,
  • emisje obligacji dla spółki należącej do międzynarodowego koncernu motoryzacyjnego o ratingu inwestycyjnym na kwotę 400 mln zł z terminem zapadalności 2 lata oraz 1-rocznych na kwotę 220 mln zł, w których Bank pełnił funkcję wyłącznego organizatora i dealera,
  • emisja 6-letnich obligacji dla czołowej na polskim rynku spółki z branży windykacyjnej na łączną kwotę 350 mln zł, z udziałem Banku w charakterze dealera konsorcjum,
  • emisje obligacji dla spółki leasingowej należącej do międzynarodowej grupy finansowej na kwotę 200 mln zł z terminem zapadalności w kwietniu 2024 roku, dla której Bank pełnił funkcję koordynatora konsorcjum, organizatora oraz dealera oraz krótkoterminowych na kwotę 180 mln zł, dla której Bank pełnił funkcję wyłącznego organizatora i dealera
  • emisja obligacji spółki należącej do międzynarodowej grupy deweloperskiej na kwotę 135 mln zł z terminem zapadalności we wrześniu 2025 roku, w której Bank był współorganizatorem i dealerem,
  • emisja 3-letnich obligacji dla wiodącego na rynku polski dewelopera mieszkaniowego na kwotę 110 mln zł, dla której Bank pełnił funkcję współorganizatora i dealera,
  • emisje 7 serii obligacji w EUR i PLN dla spółki z branży leasingowej z Grupy na łączną kwotę równowartości około 3,8 mld zł oraz emisje 27 serii obligacji w PLN i EUR dla spółki z branży faktoringowej z Grupy na łączną kwotę równowartości około 15,7 mld zł, w których to transakcjach Bank pełnił rolę wyłącznego organizatora i dealera.

Bank podpisał również 19 nowych umów emisyjnych, wśród których na uwagę zasługują:

  • umowa emisji obligacji zrównoważonego rozwoju (sustainability linked bonds) ze spółką z branży multimedialnej na kwotę do
    4 mld zł,
  • umowa programu emisji zielonych obligacji ze spółką należącą do międzynarodowej grupy deweloperskiej na kwotę 150 mln EUR.

Finansowanie sektora publicznego oraz projektów komunalnych, wpisuje się w nasze działania związane z współtworzeniem i rozwijaniem polskiej infrastruktury w tym wspieraniem zrównoważonego rozwoju gospodarki i ochrony środowiska.

W 2022 roku wspieraliśmy rozwój sektora publicznego w Polsce. Współpracujemy z 11 z 12 polskich metropolii (92% udział w rynku) oraz prowadzimy bieżącą obsługę budżetu dla 5 z nich, współpracujemy z co czwartą gminą w Polsce (udział w rynku to 25%), mamy relacje biznesowe z 92% miast na prawach powiatu, a dla co piątego z nich prowadzimy bieżącą obsługę (21%). Współpracujemy również z co trzecim powiatem (37%) oraz z prawie wszystkimi województwami (94%). Jesteśmy wiodącym bankiem dla państwowych uczelni wyższych – 70 z nich korzysta z naszych usług.

W konkursie ogłoszonym przez Polski Fundusz Rozwoju, zostaliśmy wybrani do obsługi operacyjnej Krajowego Planu Odbudowy. Umowa regulująca warunki współpracy została zawarta w czerwcu 2022 roku.

We współpracy z Ministerstwem Finansów zrealizowaliśmy projekt dystrybucji skarbowych obligacji detalicznych połączony z udzieleniem finansowania obrotowego w kwocie 200 mln zł. Udział w projekcie sprzedaży detalicznych obligacji skarbowych stanowi uzupełnienie oferty depozytowej, zapewniając klientom Banku jeszcze większe możliwości lokowania czy inwestowania oszczędności.

Podmioty z sektora publicznego wspieraliśmy również w realizacji projektów z obszaru ESG, sfinansowaliśmy następujące zielone projekty: zielony transport dla Gdańskich Autobusów i Tramwajów – emisja obligacji o wartości 65 mln zł oraz rozbudowę infrastruktury sportowej w Zabrzu – emisja obligacji na kwotę 103 mln zł.

Podpisaliśmy umowę finasowania dla Przedsiębiorstwa Państwowe „Porty Lotnicze”, zwiększając finasowanie do kwoty 400 mln zł, w ramach obowiązującego Programu Emisji Obligacji. W transakcji tej pełniliśmy rolę Organizatora Programu Emisji Obligacji, Agenta Zabezpieczeń, Agenta Kalkulacyjnego, Agenta Emisji, Agenta Płatniczego.

Wyniki wyszukiwania