Raport Zintegrowany 2024

Przejrzystość podatkowa

Działania w zakresie przejrzystości podatkowej prowadzimy w oparciu o realizację Zarządzenia Wykonywania przez Bank niektórych obowiązków wynikających z przepisów o wymianie informacji podatkowych między Rzecząpospolitą Polską innymi państwami. to szczególności:

  • proces onboardingu, obejmujący odebranie oświadczeń FATCA/CRS od klientów otwierających rachunek finansowy w rozumieniu przepisów FATCA/CRS;
  • rozwój systemów informatycznych wspierających proces identyfikacji klientów pod kątem FATCA/CRS (aplikacje biznesowe w zakresie procesu onboardingu klienta i dedykowane funkcjonalności w zakresie rozwiązań umożliwiających odbieranie/aktualizację oświadczeń FATCA/CRS online);
  • proces klasyfikacji klientów pod kątem FATCA/CRS w oparciu o złożone przez klientów oświadczenia, jak również wskazane przez klienta dane osobowe i teleadresowe;
  • rozwój systemów informatycznych wspierających proces klasyfikacji klientów i raportowania danych do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (aplikacja IFT – moduły Rezydencja, FATCA, CRS);
  • proces monitoringu zmian okoliczności mogących mieć wpływ na dezaktualizację dotychczas przyjętej klasyfikacji klienta pod kątem FATCA/CRS;
  • coroczne przeglądy okresowe klientów o wysokich saldach;
  • kampanie komunikacyjne skierowane do klientów, dla których zidentyfikowano konieczność uzupełnienia danych lub podejrzenie dezaktualizacji dotychczas złożonego oświadczenia;
  • planowanie i wykonywanie testowań w ramach Systemu Kontroli Wewnętrznej – weryfikacja prawidłowości wykonywania obowiązków FATCA/CRS ma losowo wybranych klientach;
  • raportowanie danych do Szefa Krajowej Administracji skarbowej – do 30 czerwca każdego roku za rok poprzedni.

Ww. dokument ustala cele związane z zarządzaniem obszarem przejrzystości podatkowej. Są to m.in.:

  • dokument ustala cele związane z zarządzaniem obszarem przejrzystości podatkowej. Są to m.in.:
  • terminowe wykonanie raportowania FAT-1/CRS-1 do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej do 30 czerwca każdego roku za rok poprzedni;
  • kampanie komunikacyjne skierowane do klientów, u których zidentyfikowano podejrzenie zmiany okoliczności/ brakujące dane – zorganizowane w interwałach nie rzadziej niż raz na kwartał;
  • zrealizowanie przeglądów okresowych dla klientów o wysokich saldach – corocznie;
  • przygotowanie planu kontroli wewnętrznych i wykonanie wszystkich zaplanowanych kontroli w przewidzianym w planie terminie.

Ważnym elementem zarządzania obszarem przejrzystości podatkowej jest wyznaczenie i monitorowanie mierników umożliwiających ocenę skuteczności zarządzania tym obszarem. W Grupie Kapitałowej oceny skuteczności dokonujemy w kilku wymiarach:

  • System Kontroli Wewnętrznej, ramach którego co roku przygotowywany jest plan testowania obszarów FATCA/CRS, gdzie definiowane są terminy w jakich będą realizowane poszczególne Wyniki testowania wraz z dokumentacją, rejestrowane są w dedykowanej aplikacji administrowanej przez Departament Zgodności (Compeo) oraz raportowane w cyklach półrocznych do wiceprezesa Banku odpowiedzialnego za Pion Finansowy;
  • Cykliczne audyty realizowane przez Departament Audytu Wewnętrznego – ostatni audyt obszaru FATCA miał miejsce w 1Q 2024, a obszaru CRS w 3Q Wszystkie rekomendacje zostały wykonane, a monitoring w tym zakresie prowadzony jest w dedykowanym narzędziu informatycznym (Gaudi);
  • Rejestr Czynności Należytej Staranności – rejestr z listą wszystkich czynności należytej staranności wykonanych wobec poszczególnych klientów banku prowadzony w ramach systemu do klasyfikacji klientów pod kątem FATCA/CRS (IFT- Rezydencja);
  • Zdefiniowane w ramach systemu kontroli ładu danych mierniki jakości danych wskazujące, czy dane dotyczące FATCA/CRS produkowane w procesach biznesowych spełniają wymogi kompletności i jakości – mierniki utrzymywane w dedykowanej aplikacji do zarządzania ładem danych (PZD – Platforma Zarządzania Danymi);
  • Urzędowe poświadczenia (UPO) złożenia raportów FAT-1/CRS-1.

Wyniki wyszukiwania