Raport Zintegrowany 2024

Zapobieganie korupcji i przekupstwu oraz ich wykrywanie [G1-3]

W Grupie Pekao zdecydowanie zwalczamy wszelkie przejawy korupcji lub sytuacje mogące sprzyjać jej powstaniu. Nie tolerujemy zarówno działań mających znamiona korupcji dokonywanych przez naszych pracowników, czy też przez inne osoby lub jednostki mające jakiekolwiek relacje z nami, jak i oferowania, obiecywania, żądania, dawania lub akceptowania przez pracowników lub inne osoby lub podmioty mające relacje z nami jakichkolwiek płatności przyśpieszających bieg sprawy (facilitation payments). Pracownicy, którzy odmówią udziału w czynnościach noszących znamiona korupcji, oraz Ci, którzy ujawnią fakt dokonania takich czynności lub ich próby przez inne osoby/podmioty, podlegają pełnej ochronie.

Głównym dokumentem regulującym procedury dotyczące zapobiegania korupcji i przekupstwa, wykrywania ich i reagowania na nie jest Polityka przeciwdziałania korupcji w Grupie Banku Pekao S.A. (dalej: Polityka przeciwdziałania korupcji). Opisuje ona wytyczne dotyczące:

  • zapobiegania korupcji,
  • identyfikowania przypadków, w których może występować ryzyko korupcji,
  • określa zasady postępowania w sytuacjach wystąpienia naruszeń.

Polityka przeciwdziałania korupcji jest przyjmowana przez Zarząd Banku i odnosi się do wszystkich pracowników Banku oraz do każdej sfery naszej działalności. Dokument opublikowany jest w intranetowym zbiorze regulacji wewnętrznych i jest dostępny dla wszystkich pracowników.

Dodatkowo, Polityka przeciwdziałania korupcji określa Program przeciwdziałania korupcji składający się z następujących elementów:

  • opracowanie zasad i procedur, w sposób zapewniający eliminację ryzyka korupcji w danym procesie, dotyczących:
    • prezentów i rozrywki;
    • współpracy z pośrednikami;
    • współpracy z kontrahentami;
    • procesu rekrutacyjnego;
    • darowizn i sponsoringu;
    • udziału Banku w procedurze zamówień publicznych;
    • transakcji fuzji i przejęć (M&A);
    • znaczących inwestycji;
  • opracowanie programów szkoleniowych dla pracowników Banku w zakresie przeciwdziałania korupcji;
  • proces projektowania, nadzorowania, wprowadzania mechanizmów kontrolnych w zakresie przeciwdziałania korupcji, samodzielnego ich stosowania oraz monitorowania ich przestrzegania przez inne jednostki organizacyjne Banku, zgodnie z obowiązującymi w Banku przepisami wewnętrznymi;
  • szacowanie ryzyka korupcji dla procesu Przeciwdziałanie korupcji (w ramach makroprocesu Zarządzanie ryzykiem braku zgodności);
  • zapewnienie bezpiecznych i łatwo dostępnych kanałów komunikacji, za pomocą których pracownicy Banku lub inne osoby mogą w trybie otwartym lub poufnym zgłaszać próby korupcji lub zaistniałe działania mające znamiona korupcji;
  • raportowanie do Zarządu Banku w ramach kwartalnego raportu z działalności Departamentu Zgodności;
  • dokładne i uczciwe rejestrowanie wszystkich transakcji w księgach i dokumentach Banku oraz unikanie nieujawnionych lub niezarejestrowanych rachunków, funduszy, aktywów lub transakcji.

Główną funkcją operacyjną wspierająca wymienione działania pełni Oficer ds. Przeciwdziałania Korupcji (dalej „Oficer”), który jest gwarantem niezależności i obiektywizmu.

Osoby wykonujące obowiązki Oficera powinny posiadać odpowiednie kwalifikacje zawodowe i być pracownikami Departamentu Zgodności, który to – w myśl Rekomendacji 12, zawartej w wydanej przez Komisję Nadzoru Finansowego Rekomendacji H dotyczącej systemu kontroli wewnętrznej w bankach – posiada niezależność oraz właściwy status w ramach Banku.

W ramach swojej funkcji Oficer analizuje i weryfikuje otrzymane zgłoszenie z obszaru przeciwdziałania korupcji, a także wydaje zalecenia dotyczące sposobu zarządzenia ryzykiem korupcji oraz ma prawo do:

  • dostępu do informacji niezbędnych do wykonywania obowiązków zawodowych;
  • uzyskania pomocy   od    pracowników odpowiednich komórek   organizacyjnych w     zakresie   koniecznym do wykonywania zadań;
  • może zwrócić się do wnioskodawcy z prośbą o przedstawienie dodatkowych wyjaśnień lub dokumentów związanych z wnioskiem, a ten ma obowiązek mu je dostarczyć.

Wnioski i zgłoszenia są rejestrowane w systemie informatycznym Banku, który centralizuje informacje dotyczące zwalczania korupcji i umożliwia przygotowanie informacji zarządczej.

Wysokość wynagrodzenia Oficera jest niezależna od wyników finansowych Banku.

Zgodnie z Programem przeciwdziałania korupcji Departament Zgodności szacuje ryzyko braku zgodności dla procesu przeciwdziałania korupcji oraz raportuje kwartalnie informacje dotyczące zarządzania ryzykiem korupcji w Banku. Jako główne obszary ryzyka korupcji identyfikujemy:

  • przyjmowanie/wręczanie prezentów,
  • korzystanie z usług pośredników,
  • korzystanie z usług kontrahentów,
  • proces rekrutacyjny,
  • przekazywanie/przyjmowanie darowizn i sponsoring,
  • udział Banku w procedurze zamówień publicznych,
  • transakcje fuzji i przejęć (M&A),
  • znaczące inwestycje.

W ramach zidentyfikowanych obszarów Polityka przeciwdziałania korupcji nakazuje przeprowadzenie analiz pod kątem przeciwdziałania korupcji dla poszczególnych zdarzeń. Pracownicy powinni na bieżąco analizować wydarzenia, w których uczestniczą lub z którymi mają styczność, pod kątem występowania korupcji, a każdy kto wejdzie w posiadanie informacji o próbie korupcji lub zaistniałych działaniach mających znamiona korupcji, zobowiązany jest zgłosić to do Oficera. W przypadku zidentyfikowania ryzyka korupcji Oficer wydaje rekomendacje lub zalecenia dalszych działań. Osoba, do której kierowane są zalecenia informuje Oficera o sposobie wdrożenia zalecanych środków zarządzania ryzykiem korupcji.

Osoby rozpatrujące wnioski w procesie przeciwdziałania korupcji lub prowadzące postępowanie zmierzające do wyjaśnienia sygnałów mogących wskazywać na wystąpienie zdarzeń korupcyjnych są odrębne od osób czy jednostek składających wspomniane wnioski, czy zgłaszających wspomniane sygnały. Identyfikacja zdarzeń odbywa się w jednostkach, które merytorycznie zajmują się danym procesem, a postępowanie wyjaśniające jest prowadzone przez Oficera (w niektórych przypadkach również w Centrum Bezpieczeństwa Banku). Funkcja identyfikacji i weryfikacji zdarzeń mogących rodzić ryzyko korupcji są więc rozdzielone. Oprócz wspomnianych regulacji wewnętrznych zawierających wytyczne w obszarze przeciwdziałania korupcji, przeprowadzamy także regularne czynności kontrolne (monitoring) w tym obszarze.

Wszyscy pracownicy Banku są objęci jednakowym podstawowym programem szkoleniowym z zakresu przeciwdziałania korupcji, które zawiera informacje o podstawowych pojęciach związanych z ryzykiem korupcji, korzyści majątkowej, przekupstwa; opisuje zasady zachowania się w sytuacji zagrożenia korupcyjnego czy zapobiegania wystąpienia zdarzeń korupcyjnych i wskazuje na sposób postępowania w przypadku zidentyfikowania zdarzeń wiążących się z ryzykiem korupcji, a także konsekwencji korupcji.

W zakresie przeciwdziałania korupcji i przekupstwu przeszkolonych zostało łącznie 12 869 osób. Nie różnicujemy stanowisk pod kątem ich podatności na korupcję, co oznacza, że 100% pracowników pełni funkcje narażone na ryzyko korupcji i przekupstwa. W odniesieniu do innych podmiotów z Grupy – pracownicy spółek zależnych nie są objęci e-learningiem Banku dotyczącym przeciwdziałania korupcji. Spółki zależne otrzymują informacje o zmianach w Polityce przeciwdziałania Korupcji w Grupie Banku Pekao S.A. z prośbą o ich przyjęcie z uwzględnieniem specyfiki działalności danej spółki. Polityka zawiera obowiązek szkoleniowy, a także postanowienie, zgodnie z którym stosuje się ją odpowiednio do spółek zależnych Banku.

W ramach szkolenia antykorupcyjnego poruszane są następujące bloki tematyczne:

  • wprowadzenie (np. czym jest korupcja, indeks percepcji korupcji, przykłady działań korupcyjnych, najważniejsze zasady zarządzania ryzykiem korupcji, obszary działalności grupy Pekao najbardziej narażone na ryzyko korupcji),
  • korzystanie z usług pośredników,
  • prezenty i rozrywka,
  • procesy rekrutacyjne,
  • współpraca z kontrahentami,
  • darowizny i sponsoring,
  • transakcje fuzji i przejęć oraz znaczące inwestycje,
  • zamówienia publiczne,
  • zasady postępowania w przypadku podjęcia przez organy publiczne czynności procesowych w obiektach spółek grupy Pekao,
  • zasady odpowiedzialności karnej za przestępstwa o charakterze korupcyjnym,
  • standardy i najlepsze praktyki,
  • test wiedzy.

Szkolenie przeprowadzane jest jednorazowo w formie e-learningu, w ramach procesu onboardingu nowego pracownika.

Osoby pełniące funkcje w obszarze ryzyka i Zarząd odbywają szkolenie co roku, a pozostali pracownicy – co dwa lata. Planujemy także objąć analogicznym szkoleniem członków Rady Nadzorczej. W miarę potrzeb zgłaszanych przez poszczególne jednostki Banku przeprowadzamy też szkolenia dedykowane konkretnym zagadnieniom z obszaru przeciwdziałania korupcji.

Aktualnie środki finansowe dotyczące zasobów w obszarze przeciwdziałania korupcji obejmują:

  • wynagrodzenia dla osób pełniących funkcje Oficera do spraw Przeciwdziałania Korupcji;
  • koszty utrzymywania i rozwoju systemów informatycznych służących obsłudze wniosków z przedmiotowego obszaru;
  • koszty przygotowywania i przeprowadzania szkoleń z zakresu przeciwdziałania korupcji.

Ze względu na to, że koszty te stanowią niewyodrębniony element kosztów szerszych procesów, w ramach których są ponoszone, nie jest możliwe ich precyzyjne określenie. Nie planujemy zmian poziomu kwoty zasobów finansowych przeznaczanych na kwestie związane z przeciwdziałaniem korupcji.

Mierniki i cele. Incydenty korupcji lub przekupstwa [G1-4].

W 2024 r. nie zidentyfikowaliśmy postępowań karnych, których przedmiotem byłyby przestępstwa własnych zasobów pracowniczych dotyczące incydentów związanych z korupcją lub przekupstwem, natomiast odnotowaliśmy jeden przypadek nieskutecznej próby skorumpowania pracownika Banku.

Nie prowadziliśmy dotychczas statystyk związanych ze zwolnieniami, czy też z karaniem pracowników za przekupstwo z powodu braku zidentyfikowania takich przypadków.

Nie odnotowaliśmy także incydentów dotyczących umów z partnerami biznesowymi, które rozwiązano lub których nie przedłużono z powodu naruszeń związanych z korupcją lub przekupstwem. Wysokości grzywien za naruszenie przepisów antykorupcyjnych i antykorupcyjnych w roku 2024 wyniosła 0 PLN.

Wyniki wyszukiwania