Raport Zintegrowany 2024

Zarządzanie wpływami, ryzykami i szansami

Polityki postępowania w biznesie i kultura korporacyjna [G1-1]

Stałym elementem naszych działań jest budowanie stabilnej kultury organizacyjnej. W 2021 r. określiliśmy cztery kluczowe dla nas wartości: #prosto, #razem, #odważnie i #odpowiedzialnie, które wyznaczają standardy postępowania pracowników i budują zaangażowanie wokół wspólnych celów. Aktywnie wspieramy promocję zachowań zgodnych z tymi wartościami, a w konsekwencji budujemy coraz lepsze środowisko pracy, w którym każdy czuje się bezpiecznie. Zbiorem wytycznych w obszarze zarządczym dla naszego ładu korporacyjnego jest Strategia ESG, która sprzyja integracji zasad odpowiedzialności społecznej i norm etycznych. Nasze zaangażowanie przejawia się we wdrażanych politykach i procedurach.

Efektywne promowanie kultury organizacyjnej wspierane jest poprzez codzienne działania i regularne szkolenia z zakresu m.in.:

  • ładu korporacyjnego;
  • standardów etycznych i Kodeksu Postępowania Grupy Pekao;
  • zgłaszania naruszeń;
  • przeciwdziałania korupcji;
  • compliance.

Wszystkie wymienione szkolenia stanowią obowiązkowy element procesu onboardingu dla nowych pracowników, wspierając od pierwszego dnia ich integrację z Grupą Pekao i jej wspólnymi wartościami.

Zarząd Banku Pekao i zarządy innych podmiotów Grupy Pekao co najmniej raz w roku dokonują przeglądu i oceny przestrzegania zasad etyki określonych w Kodeksie Postępowania Grupy Pekao (dalej: „Kodeks Postępowania”), który stanowi kluczowy zbiór zasad i norm postępowania, wspierających tworzenie transparentnej i odpowiedzianej organizacji, w tym:

  • wykonywania działań zgodnie z przepisami prawa, przepisami wewnętrznymi, rekomendacjami organów nadzoru i kontroli oraz ogólnie przyjętymi standardami rynkowymi;
  • dążenia do podnoszenia jakości pracy i standardów;
  • budowania długotrwałych relacji z klientami opartych na wzajemnym zaufaniu oraz transparentnych zasadach współpracy;
  • znajomości kultury ryzyka, tzn. limitów ryzyka odnoszących się do realizowanych działań, określonych przez Bank lub inne podmioty Grupy Pekao.

Każdy pracownik Grupy jest zobowiązany do zapoznania się z Kodeksem Postępowania w ramach części szkoleń obowiązkowych udostępnionych na platformie e-learningowej i potwierdzenia tego faktu pisemnie lub za pośrednictwem systemu informatycznego. W 2024 roku szkolenie z zakresu zasad Kodeksu ukończyło 1151 osób.

Kodeks Postępowania został opublikowany w intranecie na stronie dedykowanej Departamentowi Zgodności, w zakładce Kultura Zgodności. Dokument dostępny jest także na stronie internetowej Banku w sekcji: O Banku/ Ład korporacyjny

Zarząd naszego Banku przyjął także Kodeks Etyki Bankowej Związku Banków Polskich (dalej „Kodeks Etyki Bankowej”), na wniosek Departamentu Zgodności. Zasady zawarte w tym dokumencie odnoszą się do banków, pracowników, osób lub podmiotów, za pośrednictwem których banki wykonują czynności bankowe. Zasady opisane w Kodeksie Etyki Bankowej są rodzajem drogowskazu dla prowadzenia działalności w sposób etyczny i zgodny z dobrymi praktykami, jak również elementem budowania zaufania do sektora bankowego i jego reputacji. Kodeks Etyki Bankowej (Zasady Dobrej Praktyki Bankowej) składa się z części dotyczących:

  • Zasad ogólnych
  • Relacji z Klientami
  • Relacji z pracownikami
  • Relacji pomiędzy bankami oraz relacji z innymi instytucjami finansowymi i partnerami biznesowymi
  • Odpowiedzialnej bankowości
  • Innowacji i nowych technologii

Kodeks został opracowany przez Komisję Etyki Bankowej Związku Banków Polskich (ZBP), której jako Bank Pekao jesteśmy członkiem i w pracach której uczestniczyliśmy. Dokument jest dostępny na stronie internetowej ZBP oraz Banku.

Jako element polskiego systemu bankowego posiadamy swoich przedstawicieli biorących czynny udział w pracach Komisji Etyki Bankowej przy Związku Banków Polskich.

Wyniki wyszukiwania