Raport Zintegrowany 2024

Zarządzanie wpływami, ryzykami i szansami

Polityki związane z łagodzeniem zmiany klimatu i przystosowaniem się do niej [E1-2]

W naszym Banku aspekty klimatyczne są zintegrowane z wewnętrzną architekturą regulacyjną i implementowane do poszczególnych obszarów funkcjonowania jako czynniki zrównoważonego rozwoju. W związku z tym, większość wewnętrznych regulacji odnosi się nie tylko do aspektów związanych ze zmianą klimatu, ale szerzej z obszarem środowiska naturalnego, a także społeczeństwa i ładu korporacyjnego.

Przedstawiane poniżej regulacje wewnętrzne adresują zidentyfikowane w procesie IRO aspekty łagodzenia zmian klimatu oraz adaptacji do zmian klimatu zarówno w odniesieniu do operacji własnych jak i zarządzania portfelem ekspozycji kredytowych i inwestycyjnych.

Na koniec 2024 r. nie posiadaliśmy jednego dokumentu spełniającego rolę polityki klimatycznej kształtującej podejście Banku do aspektów związanych z łagodzeniem bądź adaptacją do zmian klimatu oraz wykorzystaniem szans rynkowych wynikających z przekształceń gospodarki w kierunku zrównoważonego rozwoju. Cele jakościowe i ilościowe, a także ścieżki ich realizacji wraz z procedurami monitoringu i zarządzania ryzykiem i szansami klimatycznymi w obszarach tego wymagających są rozproszone w dokumentach wewnętrznych zróżnicowanej rangi – od Strategii ESG Banku po regulacje wdrażające cele takie np. jak Kodeks etyki dostawców lub wewnętrzne wytyczne dot. identyfikacji i monitoringu transakcji.

W procesach ustalania kształtu wybranych regulacji wewnętrznych uwzględniamy zewnętrzne standardy i normy rynkowe, w szczególności dobre praktyki rynkowe oraz kodeksy wartości zrównoważonego rozwoju. W przypadkach, w których takie normy zostały wykorzystane, zostało to wskazane w opisie regulacji.

Zidentyfikowaliśmy główne grupy interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych mające największy wpływ na funkcjonowanie jednostki. Wśród interesariuszy wewnętrznych najważniejszymi dla nas są pracownicy oraz organizacje pracownicze i związkowe; w przypadku interesariuszy zewnętrznych – akcjonariusze, klienci, szeroko rozumiane organy regulacyjno- nadzorcze sektora bankowego, a także nasi dostawcy i partnerzy biznesowi.

Nie prowadzimy tematycznych konsultacji na potrzeby ustalania celów i kierunków regulacji tworzących wewnętrzne przepisy składające się na politykę klimatyczną, niemniej pozostajemy w stałym dialogu z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi przy pomocy adekwatnych, dla danej grupy, kanałów komunikacji (np. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, konferencje wynikowe, uczestnictwo w zrzeszeniach branżowych, komunikacja wewnętrzna). Każdorazowo, w proces tworzenia odpowiednich regulacji są angażowane odpowiednie, pod względem kompetencyjnym, jednostki operacyjne.

Wszystkie z wymienionych poniżej regulacji mają charakter wewnętrzny i tym samym uwzględniają interesy i postulaty kluczowych interesariuszy w tym kontekście (np. pracownicy i organizacje pracownicze). Jednocześnie nie stanowią one, co do zasady, przedmiotu dyskusji z zewnętrznymi interesariuszami i nie są udostępniane do wiadomości publicznej w pełnym wymiarze i brzmieniu. Najważniejsze treści wybranych dokumentów (np. Kodeks etyki dostawców lub Strategia ESG) są publikowane na dedykowanych stronach internetowych Banku.

W perspektywie czasowej nowej strategii, planujemy wypracowanie dokumentu regulacyjnego, koordynującego w sposób systemowy aspekty związane z zarządzaniem wpływami, ryzykami i szansami wynikającymi z procesu zmiany klimatu we wszystkich obszarach działalności Banku.

Strategia ESG

Naszym nadrzędnym dokumentem wspierającym identyfikację szans związanych z łagodzeniem zmian klimatu i adaptacji do zmian klimatu oraz wskazującym możliwości ograniczenia naszego negatywnego oddziaływana na klimat, jest Strategia ESG na lata 2021-2024. Dokument powstał w okresie poprzedzającym wprowadzenie europejskich standardów sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, w związku z tym konstrukcja przedstawianych w nim celów, kierunków działań i rozwoju nie zawsze w pełni koresponduje z wymogami regulacyjnymi określającymi cechy specyficzne dla tych elementów.

Strategia ESG wytycza nasze kierunki działań zarówno w obszarze operacji własnych jak i w odniesieniu do działalności kredytowej i inwestycyjnej. Finalne brzmienie Strategii jest efektem dialogu pomiędzy wewnętrznymi interesariuszami Banku. Strategia ESG została zaopiniowana przez Radę ds. ESG, przyjęta przez Zarząd i przedstawiona do wiadomości Rady Nadzorczej. Udostępniliśmy ją też naszym interesariuszom na stronie internetowej Banku. Wykonanie Strategii monitoruje Rada ds. ESG, w skład której wchodzą członkowie Zarządu Banku oraz wskazane jednostki operacyjne.

Realizacja kluczowych celów określonych w Strategii ESG przekazywana do wiadomości interesariuszy w corocznych raportach niefinansowych.

W obszarze operacji własnych, Strategia wskazuje najważniejsze dla nas obszary działań wspierających starania ograniczenia naszego negatywnego oddziaływania na klimat oraz, w miarę możliwości, naprawienia negatywnych skutków klimatycznych wynikających z naszej działalności. W kontekście naszego dążenia do łagodzenia zmian klimatu i przeciwdziałania kolejnym zmianom, najważniejsze dla nas jest wprowadzanie procesów kalkulacji i monitoringu naszego śladu węglowego w Zakresach 1 i 2 oraz w łańcuchu dostaw (Zakres 3). Do tego wykorzystujemy działania takie jak przez wprowadzenie proekologicznych usprawnień w lokalizacjach Banku pomagających optymalizować ich funkcjonowanie jak również wolumeny zużywanych przez nas materiałów.

W przypadku działalności kredytowej i inwestycyjnej, w Strategii ESG upatrujemy największych możliwości ograniczenia naszego negatywnego oddziaływania na klimat w stopniowej zmianie struktury bilansowej naszego portfela kredytowego w kierunku redukcji naszego zaangażowania w działalność wysokoemisyjną (np. ograniczenie możliwości finansowania nowych projektów wydobycia węgla kamiennego i brunatnego oraz projektów produkcji energii opartej o węgiel kamienny) i zwiększanie aktywności w finansowaniu projektów niskoemisyjnych (zielonych) pomagających w transformacji polskiego sektora energetycznego (również przez wspieranie regionów najbardziej eksponowanych na ryzyko związane z przekształceniami ekonomicznymi związanymi z dekarbonizacją polskiej gospodarki).

W celu identyfikacji skutków naszych działań i ich wpływu na skalę finansowanych przez nas emisji rozpoczęliśmy również w 2024 roku kalkulację śladu węglowego portfela kredytów i inwestycji (Zakres 3, kategoria 15).

Realizujemy również nasze możliwości biznesowe związane z procesami łagodzenia zmian klimatu i przystosowania się do zmian klimatu wspierając klientów zarówno w segmencie detalicznym jak i bankowości korporacyjnej oraz przedsiębiorstw przez rozwój rozwiązań finansowych dedykowanych takim sektorom jak energetyka odnawialna (w tym farmy wiatrowe, biogazownie oraz fotowoltaika), nowe technologie niskoemisyjne, transport niskoemisyjny oraz zielone budownictwo.

Istotnym obszarem, w którym dostrzegamy szanse na realizację potencjału biznesowego związanego z łagodzeniem zmian klimatu i wsparciem rozwoju rozwiązań przystosowawczych do zmian klimatu jest także uczestnictwo w rządowych i unijnych programach odbudowy i transformacji klimatycznej.

Operacje własne i łańcuch dostaw

Polityka klimatyczna dotycząca operacji własnych i łańcucha dostaw, oprócz kierunków wskazanych przez Strategię ESG, jest opisana w dokumentach:

Polityka w sprawie optymalizacji zużycia energii w Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna odnosząca się do łagodzenia zmian klimatu w ramach codziennego funkcjonowania pracowników Banku
Polityka zakupowa w Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna integrująca czynniki ESG do procesu zakupowego
Kodeks etyki dostawców Banku Pekao A. odnoszący się do własnych praktyk dostawców w zakresie łagodzenia zmian klimatu

Nie posiadamy obecnie regulacji wdrażających strategiczne cele dekarbonizacji ustalone dla emisji własnych (Zakresy 1 i 2). Wraz z przyjmowaniem specyficznych celów dekarbonizacyjnych dla Banku oraz wprowadzaniem planu transformacji modelu biznesowego, przyjmiemy stosowne dedykowane regulacje i wytyczne wspierające zarządzanie emisjami gazów cieplarnianych. Niemniej, w Banku funkcjonują obecnie wytyczne pośrednio wspierające wysiłki związane z ograniczaniem naszego negatywnego wpływu na klimat w obszarach operacji własnych (np. zarządzanie zużyciem energii) i wybranych aspektów łańcucha dostaw (Kodeks etyki dostawców).

W Banku funkcjonuje przyjęta przez Zarząd w 2019 r. Polityka w sprawie optymalizacji zużycia energii w Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna, określająca zasady i reguły związane ze zużyciem energii w ramach prowadzonych działań wspierających nasze dążenia do minimalizowania negatywnych skutków klimatycznych będących pochodną wykorzystywania nieruchomości i sprzętów (np. wytyczne opisujące lepsze gospodarowanie i użytkowanie nieruchomościami pomaga nam ograniczyć emisje gazów cieplarnianych w ramach operacji własnych).

Właścicielem Polityki w sprawie optymalizacji zużycia energii w Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna jest Departament Nieruchomości. Zawarte w niej regulacje obejmują wszystkich pracowników Banku oraz ich praktyki w codziennym użytkowaniu nieruchomości i zasobów, w szczególności właściwe jednostki Banku, które realizują zadania związane z zarządzaniem i utrzymaniem nieruchomości własnych i wynajmowanych, a także jednostki dokonujące zakupów sprzętów użytkowanych w ramach pracy Banku.

Włączenie do procesów nawiązywania i prowadzenia współpracy z podmiotami zewnętrznymi (w tym z dostawcami) kwestii związanych z zapobieganiem lub ograniczeniem negatywnego wpływu na zmiany klimatyczne jest jednym z naszych dążeń strategicznych. Dokumentami regulującymi tę współpracę są wewnętrzna Polityka zakupowa w Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna (dalej: „Polityka zakupowa”) przyjęta w 2024 r. oraz Kodeks etyki dostawców Banku Pekao S.A. (dalej „Kodeks etyki”). Właścicielem Polityki zakupowej Banku jest Departament Zakupów, a jej zapisy określają role zarówno tego Departamentu jak i innych uczestników procesu zakupowego w Banku oraz definiują rolę Kodeksu.

Kodeks etyki stanowi uzupełnienie dla przepisów wewnętrznych Banku i zawiera między innymi postanowienia promujące łagodzenie zmian klimatu jak i przestrzeganie czynników społecznych i ładu korporacyjnego. Zgodnie z postanowieniem Kodeksu etyki każdy dostawca jest zobligowany złożyć oświadczenie o zapoznaniu się i przestrzeganiu postanowień w nim zawartych.

W odniesieniu do zarządzania ryzykiem zrównoważonego rozwoju w portfelu kredytów i inwestycji wdrożyliśmy szereg przepisów wewnętrznych i wytycznych wspierających procesy realizacji dążeń strategicznych oraz odpowiadających wymogom regulacyjnym.

W obszarze działalności kredytowej i inwestycyjnej, założenia Strategii ESG Banku oraz kwestie związane z zarządzaniem szansami biznesowymi powiązanymi z adaptacją bądź łagodzeniem zmian klimatycznych oraz z minimalizowaniem naszego negatywnego wpływu na klimat są regulowane i implementowane do procesu kredytowego w zakresie i skali odpowiadającym segmentowi klienta i rodzajowi finansowanej transakcji przez szereg zarządzeń wewnętrznych, wśród których wiodącymi są: Strategia Ryzyka Kredytowego (zatwierdzana przez Radę Nadzorczą) oraz Polityka Ryzyka Kredytowego (zatwierdzana przez Zarząd Banku).

Celem tych regulacji jest:

  • efektywne zarządzenie ryzykiem kredytowym w Banku i Grupie Kapitałowej;
  • wytycznie apetytu między innymi na ryzyko ESG w portfelu finansowań Banku oraz
  • integracja ryzyka ESG (w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu) w procesie.

Polityka Ryzyka Kredytowego uzupełnia Strategię Ryzyka Kredytowego koncentrując się na założeniach i wytycznych w zakresie ryzyka kredytowego, w tym także czynników ESG. Regulacje Polityki Ryzyka Kredytowego oraz Strategii Ryzyka Kredytowego obejmują wszystkie jednostki zaangażowane w procesy akwizycji i oceny transakcji jak i zarządzania ryzykiem i portfelem kredytowym. Właścicielem tych regulacji w Banku jest Departament Zintegrowanego Zarządzania Ryzykiem.

Zarówno Strategia Ryzyka Kredytowego jak i Polityka Ryzyka Kredytowego wspierają redukcję naszego negatywnego oddziaływania na procesy zmian klimatycznych regulując proces zmiany struktury bilansu w kierunku ekspozycji niskoemisyjnych. Co do zasady, nie podejmujemy nowych finansowań i ograniczamy finansowanie istniejących klientów w sektorach określonych jako wysokoemisyjne, czyli takich jak wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła z wykorzystaniem węgla kamiennego i brunatnego, prowadzenie działalności usługowej wspomagającej górnictwo i wydobywanie węgla kamiennego i brunatnego, produkcja maszyn i instalacji dla górnictwa węglowego. Wyjątki stanowią projekty transformacyjne w sektorze polskiej energetyki.

Polityce Ryzyka Kredytowego towarzyszy szereg wspierających regulacji szczegółowych dedykowanych procesowi identyfikacji i oceny ryzyka w obszarze zrównoważonego rozwoju, w tym w szczególności w kategorii ryzyka klimatycznego w odniesieniu do klientów strategicznych i korporacyjnych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz klientów biznesowych i finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Regulacje te pozwalają nam między innymi:

  • przekierować strumień środków finansowych w kierunku strategicznie wskazanych obszarów przy jednoczesnym zachowaniu apetytu na ryzyko;
  • identyfikować portfele i ekspozycje wysoko- lub średnio-emisyjne i tym samym ocenić potencjał zarządzenia śladem węglowym portfela tak aby ograniczyć nasz wpływ na zmianę.\

Regulacje szczegółowe pełnią również rolę informacyjną i edukacyjną opisując najważniejsze aspekty ryzyka ESG, w tym klimatycznego (ryzyko przejścia i ryzyko fizyczne) oraz środowiskowego a także definiują pojęcia finansowania zielonego (zrównoważonego) oraz brązowego (wysokoemisyjnego). W procesie ustalania i wdrażania treści regulacji kredytowych biorą udział zainteresowane strony współpracujące przy obsłudze procesu kredytowego. Interesariuszom zewnętrznym udostępniane są wybrane kwestie związane z apetytem na ryzyko ESG Banku.

Procesy zarządzania ryzykiem ESG w portfelu ekspozycji są od 2024 r. regulowane procedurą zatwierdzoną przez wiceprezesa nadzorującego Pion Zarządzania Ryzykami, której właścicielem jest Departament Strategii i Rozwoju Ryzyka oraz ESG. Regulacja, uwzględniając wymogi Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego i najlepsze praktyki rynkowe związane ze zrównoważonym rozwojem właściwe dla sektora bankowego, określa m.in. działania identyfikujące ryzyka ESG, metody oraz narzędzia jego pomiaru i kontroli.

W szczególności, procedura reguluje funkcjonowanie limitu strategicznego dotyczącego zielonego finansowania dla Banku Pekao i dla Grupy Pekao rozumianego jako procentowy udział finansowań zielonych w portfelu finansowań.

Celem tego wskaźnika jest między innymi wsparcie procesów decyzyjnych w realizacji naszych szans biznesowych związanych z rozwojem portfela finansowań dedykowanych łagodzeniu zmian klimatu bądź przystosowaniu się do zmian klimatu. Regulacja również wprowadza szereg wewnętrznych wskaźników wspierających monitorowanie ekspozycji na finansowanie wysokoemisyjne (w obszarze paliw kopalnianych i produkcji energii z paliw kopalnianych) oraz intensywności emisji gazów cieplarnianych w finansowaniach dla przedsiębiorstw.

W obu przypadkach wykorzystujemy te wskaźniki do zarządzania i redukcji naszego negatywnego oddziaływania na zmiany klimatu na poziomie portfela. Odpowiedzialność za wdrażanie i modyfikowanie regulacji wynikają z wewnętrznych regulacji Banku i jest przypisana do obszaru Ryzyka. Dodatkowo, regulacja określa również sposób, zakres informacji i danych przekazywanych przez spółki z Grupy Kapitałowej Pekao dotyczące ryzyka ESG do Banku.

Sustainable Finance Framework Pekao S.A.

W obszarze produktów i współpracy z klientami ważne jest także odpowiadanie na potrzeby rynkowe i wykorzystywanie szans z tym związanych. W obszarze bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej od 2023 r. politykę inwestycyjną Banku reguluje Sustainable Finance Framework Pekao S.A. (dalej „Framework”). Framework tworzy nie tylko ramy emisji dla zrównoważonych obligacji własnych, ale wskazuje też warunki, które muszą zostać spełnione, aby przedmiot zawieranej transakcji inwestycyjnej z klientem mógł być uznany za zrównoważony w rozumieniu środowiskowym lub społecznym.

Ramy emisji, pozytywnie zaopiniowane przez niezależną stronę (SPO), Sustainalytics, są udostępniane dla wszystkich interesariuszy Banku na stronie internetowej. Odpowiedzialność za zarządzanie procesem regulowanym przez Framework wynika z wewnętrznych regulacji Banku i jest powiązana z obszarem Bankowości Korporacyjnej, Rynków i Bankowości Inwestycyjnej, Pionem Bankowości Przedsiębiorstw oraz Centrum – Biurem Maklerskim Pekao.

Framework określa kwalifikowalność inwestycji finansowanych z wpływów z obligacji EMTN emitowanych przez Bank. Dokument przedstawia opis procesu wyboru projektów, zarządzania wpływami oraz alokacji środków i sprawozdawczości w zakresie wywieranego wpływu. Kryteria klasyfikacji kwalifikujących się projektów w zakresie łagodzenia zmian klimatu są oparte, dla wskazanych rodzajów działalności gospodarczej, o wybrane kryteria techniczne Taksonomii UE (zgodnie z Załącznikiem 1 do Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2139 z dn. .4 czerwca 2021 r.).

Framework jest zgodny z najlepszymi międzynarodowymi praktykami rynkowymi:

  • Green Bond Principles z czerwca 2021 (z aktualizacją z czerwca 2022 r.);
  • Social Bond Principles z czerwca 2023 ;
  • Sustainability Bond Guidelines z czerwca 2021 opublikowanymi przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Rynku Kapitałowego;
  • Green Loan Principles z lutego 2023 ;
  • Social Loan Principles z lutego 2023 opublikowanymi przez Stowarzyszenie Rynków Pożyczkowych w dniu 17 października 2023 r.

Oferowanie produktów o charakterze zielonym

Sposób działania związany z oferowanymi produktami o charakterze zielonym albo wspierającymi zrównoważone finansowanie zależny jest od typu oferowanego produktu:

  • w przypadku klientów indywidualnych i kredytów konsumenckich ofertę reguluje Ustawa z dnia 20 maja 2016 o efektywności energetycznej, która wprowadza krajowy cel oszczędności energii finalnej do uzyskania do końca 2030 r. w wysokości 5580 tys. toe., który jest realizowany od 1 stycznia 2021 do 31 grudnia 2030 r. Cel wyznaczony na 2030 r. będzie realizowany m.in. poprzez system świadectw efektywności energetycznej,
  • dla przedsiębiorstw korzystamy z Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki działającego na podstawie Ustawy z dnia 14 marca 2003 o Banku Gospodarstwa Krajowego,
  • finansowanie dla klientów korporacyjnych reguluje in. Sustainable Finance Framework, który został przygotowany zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi standardami opublikowanymi przez ICMA oraz LMA (co zostało opisane powyżej).

Wyniki wyszukiwania