W 2024 roku zmodernizowaliśmy 12 oddziałów, dostosowując je do potrzeb osób niepełnosprawnych. W każdym z nowych oddziałów zainstalowaliśmy 2 bankomaty z wpłatomatem, a w dużych obiektach tworzymy strefę kids, kąciki kawowe oraz strefy aktywności poza bankowej.
Niedyskryminacja

Wszelkie zachowania mające przejawy dyskryminacji, prześladowania z jakichkolwiek względów lub braku szacunku są niedopuszczalne i nie są tolerowane zarówno w Banku jak i w innych podmiotach Grupy Pekao. W ramach Kodeksu Postępowania wymienione są przykłady zachowań niedopuszczalnych, które odnoszą się m.in. do niedyskryminacji osób starszych oraz niepełnosprawnych.

Postępujemy zgodnie z prawem wynikającym z RODO do bycia poinformowanym o zasadach, celach oraz sposobach przetwarzania danych. W Banku funkcjonują różne klauzule informacyjne, które kierowane są do odpowiednich grup osób. Szczególną uwagę Departament Inspektora Ochrony Danych (dalej „DIOD”) zwraca na klauzule kierowane do dzieci jako do grupy mającej szczególne potrzeby i narażonej na dyskryminację. Każda procedura, która odnosi się do sprzedaży produktów dzieciom (np. produkt dotyczący „skarbonek”) nakazuje przekazywanie pisanych prostym językiem klauzul dla dzieci. Ponadto, szeroko rozumiane zgody marketingowe muszą być potwierdzane przez przedstawicieli ustawowych w imieniu dzieci. DIOD opiniuje wszystkie inicjatywy dotyczące wykorzystywania danych osobowych osób fizycznych, zwracając szczególną uwagę na dane osób nieletnich czy z niepełnosprawnościami.
Naszym celem jest zapewnienie dostępności do produktów i usług wszystkich klientom, dlatego we wrześniu 2024 r. zainicjowaliśmy program Pekao bez Barier, polegający na dostosowaniu Banku do wymogów Ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, która wejdzie w życie 28 czerwca 2025 r. Program ma na celu:
- zapewnieniu klientom najlepszej obsługi niezależnie od miejsca kontaktu z bankiem – z uwzględnieniem szczególnych potrzeb;
- redukcji barier w dostępie do usług bankowych;
- zwiększeniu dostępności oferowanych usług;
- budowanie świadomości i edukowania pracowników na temat dostępności naszych usług dostosowanych do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
Swoimi działaniami program obejmuje osoby ze szczególnymi potrzebami, które ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajdują, muszą podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia barier, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami. Dotyczy to zarówno osób z niepełnosprawnościami, jak i osób starszych, kobiet w ciąży czy osób podróżujących z małymi dziećmi.
Projektując placówkę musimy przede wszystkim spełnić wszystkie wymagania wynikające z przepisów technicznych dotyczących NPS. Są to głównie:
- w pełni wyposażone toalety dla niepełnosprawnych wraz z systemem przyzywowym;
- zapewnienie swobodnego dostępu do wszystkich pomieszczeń (nie dopuszczamy do pojawiania się na drodze pojedynczych stopni lub innych przeszkód);
- odpowiednie, wymagane przepisami szerokości drzwi oraz korytarzy;
- zapewnienie swobodnego dostępu do placówki. W sytuacji, kiedy mamy schody na wejściu, dbamy o to, aby pojawiła się pochylnia, widna lub inny mechanizm ułatwiający wejście.
W kontekście przestrzegania praw człowieka kierujemy się najlepszymi standardami rynkowymi oraz obowiązującymi przepisami prawa. W Grupie Pekao wszystkie zgłoszenia dotyczące praw człowieka są dokładnie analizowane i rozpatrywane zgodnie z przyjętymi procedurami. Jednocześnie ze względu na specyfikę incydentów związanych z prawami człowieka nie dokonujemy ich kwantyfikacji ani nie szacujemy poziomu ich istotności.