Wykorzystanie AI wpływa zatem bezpośrednio na bezpieczeństwo zatrudnienia pracowników działów obsługi klienta, którzy pracują w oddziałach bankowych, centrach biznesowych, centrach korporacyjnych, placówkach bankowości prywatnej, a przede wszystkim w działach call center. To oni są najbardziej narażeni na ryzyko związane z zamknięciem fizycznych placówek na skutek transformacji cyfrowej. Dotyczy to zarówno pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę, jak również zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej. Ta grupa pracowników posiada specyficzne umiejętności wynikające z doświadczenia bezpośredniej obsługi klienta w placówce, co może ograniczać ich możliwości zatrudnienia w innych, bardziej zautomatyzowanych i cyfrowych obszarach bankowości.
Podejmowanie działań dotyczących istotnych wpływów na własne zasoby pracownicze oraz stosowanie podejść służących zarządzaniu istotnymi ryzykami i wykorzystywaniu istotnych szans związanych z własnymi zasobami pracowniczymi oraz skuteczność tych działań [S1-4]

Wdrażanie rozwiązań AI pozwala na zautomatyzowanie wielu operacji bankowych. Cyfryzacja usług, działania oparte na automatyzacji i robotyzacji obejmują też obszar obsługi klienta, gdzie chat boty pozwalają na dostarczanie szybkich i precyzyjnych odpowiedzi na zapytania klientów.
Przeciwdziałaniu negatywnemu wpływowi na stabilność miejsc pracy, który może pojawić się w wyniku implementacji rozwiązań AI, służy realizacja jednego z celów polityki personalnej Banku, jakim jest inwestowanie w rozwój umiejętności pracujących w nim osób z dużym naciskiem na rozwój kompetencji przyszłości. Do kluczowych inicjatyw skierowanych do pracowników, które były prowadzone w tym zakresie w 2024 roku, należą:
Akademia Przyszłości – kompleksowy projekt szkoleniowy skoncentrowany na rozwoju kluczowych kompetencji, będących fundamentem sukcesu w nowoczesnym środowisku Kolejna edycja przygotowana przez doświadczony sztab ekspertów zawiera szereg webinarów i warsztatów oraz dedykowanych materiałów pozwalających poszerzyć wybrane kompetencje przyszłości. Koncentrujemy się na rozwijaniu kompetencji poznawczych oraz technologicznych. Z jednej strony inwestujemy w takie obszary jak kreatywność i adaptacyjność, a z drugiej – umiejętność korzystania z nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji. Program zapewnia wiedzę na temat zastosowań m.in. AI, a także praktyczne umiejętności, które pozwalają na efektywne jej wykorzystanie. Trzecia edycja programu została zaplanowana na przełom 2024/2025 r. W IV kwartale 2024 r. odbyło się pięć webinariów w ramach tego projektu skupione wokół tematyki związanej ze sztuczną inteligencją, quantum finance, rezyliencją i zwinnością poznawczą, strategiczną prospekcją, pracą z poczuciem sensu.
Program Ambasadorski #AI – w ramach uruchomionego w III kwartale pilotażu COPILOT dla M365 przeprowadziliśmy szereg szkoleń dedykowanych dla Ambasadorów #AI, a także pozostałych pracowników. W związku z pilotażem powołaliśmy Program Ambasadorski AI , którego celem jest zaangażowanie pracowników w proces adopcji i rozwijania umiejętności z zakresu AI, wymiana wiedzy oraz budowanie społeczności nastawionej na rozwój kompetencji z zakresu wykorzystania AI poprzez rozpowszechnienie narzędzia opartego na wykorzystaniu sztucznej Projekt jest realizowany przy udziale naszych partnerów zewnętrznych, z których pomocą będziemy wdrażać, testować i oceniać możliwości narzędzia Copilot.

Zaangażowaliśmy także znaczącą liczbę pracowników, którzy nie pełnią funkcji Ambasadora AI, do poznania możliwości wykorzystania COPILOT w codziennej pracy.
Ponad 300 pracowników wzięło udział w szkoleniach w ramach dedykowanych obszarów: dla sprzedaży, finansów, prawnym i HR. Łącznie we wszystkich szkoleniach z zakresu AI wzięło udział ponad 500 osób.
Akademia Robotyzacji
Kontynuacja programu, który pozwala rozwijać kompetencje cyfrowe, na co dzień korzystać z automatyzacji oraz uczy samodzielnie budować roboty na własne Autorski program szkoleniowy opracowany i realizowany przez naszych praktyków we współpracy z partnerem – największym dostawcą rozwiązań automatyzacyjnych na świecie. Akademia składa z cyklu 6 spotkań warsztatowych z udziałem 10 osób – wyłonionych uczestników. Każdy warsztat trwa 4 godziny i odbywa się online na platformie MS Teams. W grudniu 2024 r. odbyła się VII edycja programu.
Ponadto, w ramach uruchomionego w 2024 r. cyklu szkoleń, mających na celu mitygowanie ryzyka związanego z bezpieczeństwem fizycznym pracowników zajmujących się bezpośrednią obsługą klienta, odbyły się 73 szkolenia w tym zakresie.
Elementem działań związanych z podejmowaniem przedsięwzięć dotyczących istotnych wpływów na własne zasoby pracownicze jest wdrożenie przepisów wewnętrznych takich jak: Procedura przeciwdziałania mobbingowi, Procedura zgłaszania naruszeń (whistleblowing) w Banku Pekao S.A. czy Polityka przeciwdziałania korupcji.
Rodzaje badań realizowanych w Banku i wykorzystanie analiz wyników opisane jest w rozdziale 13.3.1.1.2 niniejszego Raportu.
W strukturze organizacyjnej posiadamy także zasoby przeznaczone na zarządzanie istotnym wpływem na pracowników własnych w obszarze HR Biznes Partnerów (dalej „HRBP”). W 2024 r. zasoby te wynosiły 41 etatów aktywnych (według stanu na 1 listopada 2024 r.). Rolą komórek HRBP jest identyfikowanie, analiza i ocena ryzyk związanych z realizowanymi działaniami wobec pracowników, ich raportowanie oraz inicjowanie działań zmierzających do ich ograniczenia lub wyeliminowania.

Idea pomagania i angażowania się w różne formy wsparcia potrzebującym wpisała się na stałe w kulturę organizacyjną Banku i w obszar jego działań strategicznych. Jednym z elementów naszej Strategii ESG na lata 2021-2024 jest program wolontariatu pracowniczego, którego działania realizowane są w ramach 4. filaru Strategii Biznesowej Banku: „Odpowiedzialność”, przede wszystkim w obszarze „Społeczeństwo”, oraz zgodnie ze Strategią ESG, w oparciu o cele wskazane w 2. filarze Strategii ESG: „Zaangażowanie”.
Udział pracowników Banku Pekao w wolontariacie regulują Zasady uczestnictwa pracowników Banku Pekao S.A. w Programie wolontariatu pracowniczego (dalej „Regulamin wolontariatu”). Za zarządzanie działaniami w ramach wolontariatu na poziomie centralnym odpowiada Zespół Wolontariatu w Pionie Zasobów Ludzkich. W wolontariacie pracowniczym może wziąć udział pracownik każdej jednostki lub placówki Banku na terenie całego kraju, który ma na ten cel do dyspozycji 16 godzin w ciągu roku kalendarzowego. Umożliwienie pracownikom uczestnictwa w wolontariacie w trakcie godzin pracy to nie tylko korzyści dla organizacji, ale także samych pracowników, którzy mogą realizować swoje osobiste cele i pasje. Tego rodzaju inicjatywa daje im szansę zaangażowania się w działania, które są dla nich ważne, jednocześnie przyczyniając się do poczucia satysfakcji i spełnienia poza obowiązkami zawodowymi.

W intranecie bankowym działa serwis Wolontariat z informacjami o akcjach pomocy. Liderzy wolontariatu uczestniczą w spotkaniach przygotowujących do tej roli. Z roku na rok obserwujemy stały wzrost zaangażowania pracowników Banku w działania wolontariackie.
Działania wolontariuszy w 2024 r. miały na celu:
- edukację, szczególnie finansową i ekologiczną skierowane do dzieci, młodzieży oraz seniorów;
- niesienie pomocy, wyrównywanie szans i zapobieganie wykluczeniu;
- podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej czy dziedzictwa
Główne formy wolontariatu organizowane w Banku to:
- wolontariat z wybranymi partnerami społecznymi Banku w Wolontariacie;
- konkurs grantowy Jesteśmy blisko;
- akcje organizowane z inicjatywy pracowników.
W akcje wolontariatu jest zaangażowana również kadra zarządzająca Banku. Informacje o kluczowych inicjatywach prezentowane są w podsumowaniach i relacjach z działań realizowanych w ramach wolontariatu pracowniczego dostępnych na stronie internetowej Banku.
Jesteśmy blisko
Konkurs grantowy Jesteśmy blisko skierowany jest do pracowników, którzy dostrzegają i odpowiadają na potrzeby lokalnych społeczności. Beneficjentami bezpośrednimi konkursu są członkowie organizacji przyjmujących pomoc, podopieczni placówek opiekuńczych i edukacyjnych, uczestnicy warsztatów i zajęć tematycznych, pacjenci przebywający w placówkach medycznych, członkowie klubów sportowych, ognisk muzycznych oraz zwierzęta w schroniskach.
W roku 2024 w ramach konkursu wolontariusze zrealizowali 140 projekty i działali na rzecz: edukacji dzieci, wsparcia uchodźców, przeciwdziałania wykluczeniu (w tym wykluczeniu cyfrowemu, edukacyjnemu), ochrony zdrowia i ratowania życia, propagowania kultury i sztuki, wspierania czytelnictwa, propagowania sportu i zdrowego stylu życia, pomocy zwierzętom, ochrony środowiska naturalnego, etc. W ramach X edycji konkursu, aż 20 projektów z dodatkowej puli grantów zostało skierowanych na pomoc na obszarach objętych powodzią w ramach wolontariatu kryzysowego.
Poza konkursem grantowym z powodzeniem angażujemy się w liczne akcje oparte na idei wolontariatu pracowniczego. Przykładem jest prowadzona od wielu lat akcja honorowego oddawania krwi z udziałem pracowników, warsztaty z udzielania pierwszej pomocy przygotowujące wolontariuszy do odważnego reagowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia czy też warsztaty ekologiczne w miejskiej pasiece bankowej skierowane na edukację w obszarze miejskiego ekosystemu.
W kolejnym roku, oprócz cyklicznych działań w ramach wolontariatu, takich jak konkurs grantowy Jesteśmy Blisko czy współpraca z wybranymi partnerami społecznymi Banku w Wolontariacie, przy pełnym zaangażowaniu naszych pracowników i zgodnie z ich potrzebami, planujemy zainicjować działania w ramach operacjonalizacji nowej Strategii Banku służące zarządzaniu istotnymi wpływami, ryzykami i szansami związanymi z własnymi zasobami pracowniczymi. Obecnie trwają prace nad nową Strategią, w ramach których będą definiowane założenia, cele i mierniki ww. Działań.
Wskazane w tym rozdziale działania dotyczące wpływów, ryzyk i szans są związane z własnymi zasobami pracowniczymi w Banku i nie mają odniesienia do łańcucha wartości.