Własne zasoby pracownicze [ESRS S1]

Rozwój pracowników leży u podstaw naszej Strategii ESG. Poprzez poszanowanie różnorodności, otwartą komunikację i bieżący dialog tworzymy atrakcyjne oraz inkluzywne miejsce pracy, które sprzyja zwiększaniu satysfakcji i zaangażowania pracujących tu osób. Nasze wartości #prosto, #razem, #odważnie i #odpowiedzialnie są filarami kultury organizacyjnej, wskazując na charakter działań i preferowany styl pracy, podobnie jak 10 Wartościowych Zasad Zarządzania Zespołem opracowanych z myślą o kadrze menedżerskiej Banku.

W skład naszych zasobów pracowniczych wchodzą:
- pracownicy, na których jako Bank możemy istotnie oddziaływać: pracownicy zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę (na czas określony i nieokreślony);
- osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych (umowa zlecenie, dzieło);
- osoby niebędące pracownikami: osoby świadczące usługi w oparciu o umowy współpracy (B2B) lub
W ramach przeprowadzonej analizy podwójnej istotności zidentyfikowaliśmy istotne wpływy związane z własnymi pracownikami.
Zarządzanie wpływami, ryzykami i szansami polityki związane z własnymi zasobami pracowniczymi [S1-1]
W Banku obowiązują regulacje z zakresu prawa pracy dostosowane do przepisów powszechnie obowiązujących, z poszanowaniem zasady równości wobec prawa oraz niedyskryminacji w zatrudnieniu. Regulacje te, w postaci polityk, procedur, zasad czy regulaminów, mają zastosowanie głównie do pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę oraz związanych z Bankiem na podstawie umów cywilnoprawnych (umowa o dzieło i zlecenie).
Funkcjonowanie różnorodnych regulacji ma na celu wspieranie procesu właściwego zarządzania organizacją, a także zarządzanie istotnymi wpływami, ryzykami i szansami związanymi z własnymi zasobami pracowniczymi. Za wdrożenie odpowiednich regulacji odpowiada Prezes Zarządu Banku, który nadzoruje Pion Zasobów Ludzkich.



Prawa człowieka
Jako instytucja zaufania publicznego prowadzimy swoją działalność zgodnie z przepisami obowiązującego prawa, uwzględniając zalecenia nadzorcze oraz najlepsze praktyki rynkowe. Mimo braku zapisów dotyczących zakazu handlu ludźmi, pracy przymusowej i pracy dzieci w politykach i wewnętrznych regulacjach Banku, nie akceptujemy i nie dopuszczamy żadnych przejawów tego typu działań w organizacji.
Kluczową regulacją w zakresie praw człowieka jest Kodeks Postępowania Grupy Pekao (dalej „Kodeks Postępowania”), który jest dokumentem zawierającym najważniejsze wartości i zasady, obowiązujące we wszystkich obszarach działalności Banku i jego spółek zależnych oraz w kulturze organizacyjnej i systemie wartości.
Wskazujemy, iż obowiązek poszanowania praw człowieka spoczywa na wszystkich pracownikach Grupy Pekao bez względu na zajmowane przez nich stanowisko, staż, miejsce i wymiar czasu pracy. Nasze działania w tym kierunku kreujemy poprzez:
- nastawienie na budowanie świadomości pracowników i stałe doskonalenie postępowania w zakresie ochrony praw człowieka w relacjach wewnętrznych i zewnętrznych; kształtowanie środowiska pracy wolnego od praktyk godzących w prawa człowieka;
- prowadzenie stałego otwartego dialogu (w formie in.: komunikacji wewnętrznej, szkoleń, badań pracowników, zgłoszeń, komunikacji w kanałach społecznościowych, spotkań biznesowych i wewnątrz organizacji w ramach różnego rodzaju rad, komitetów, warsztatów) ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, który pozwala optymalizować realizowane działania, także w kontekście poszanowania praw człowieka.
Bank nie jest w stanie ujawnić wszystkich wymogów MDRów z uwagi na to, że polityki, działania i cele były przygotowywane przed wejściem w życie CSRD/ ESRS.
Nasze standardy propagowane są także wśród pośredników, kontrahentów i dostawców Grupy Pekao w ramach działań podejmowanych w celu zapewnienia etycznego, uczciwego i zrównoważonego łańcucha wartości. Każdy z pracowników jest odpowiedzialny za utrzymanie przyjaznej atmosfery współpracy, zgodnej z podstawowymi wartościami i przyjętymi zasadami etycznego postępowania. Grupa Pekao promuje atmosferę otwartości i bezpośredniego wyrażania swoich opinii.
Postanowienia Kodeksu Postępowania Grupy Pekao w pośredni sposób można odnieść jako implementację Wytycznych ONZ, promując m.in. odpowiedzialność, przestrzeganie praw człowieka, uczciwość w relacjach z pracownikami, etyczne działania, traktowanie innych z godnością i szacunkiem, zapewnienie mechanizmów zgłaszania skarg i dostępu do środków naprawczych oraz gwarantowanie podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i ciągłego dialogu z interesariuszami.
Dodatkowo jako członek United Nations Global Compact, w pełni identyfikujemy się z 10 zasadami Global Compact, wspierając działania tej organizacji na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz i jej liczne inicjatywy dotyczące przestrzegania praw człowieka, poprawy warunków pracy, dbałości o środowisko naturalne i przeciwdziałania korupcji.
10 Zasad Global Compact:
Popieranie i przestrzeganie praw człowieka przyjętych przez społeczność międzynarodową | |
Eliminacja wszelkich przypadków łamania praw człowieka przez firmę | |
Poszanowanie wolności stowarzyszania się | |
Eliminacja wszelkich form pracy przymusowej | |
Zniesienie pracy dzieci |
Efektywne przeciwdziałanie dyskryminacji w sferze zatrudnienia | |
Prewencyjne podejście do środowiska naturalnego | |
Podejmowanie inicjatyw mających na celu promowanie postawy odpowiedzialności ekologicznej | |
Stosowanie i rozpowszechnianie przyjaznych środowisku technologii | |
Przeciwdziałanie korupcji we wszystkich formach, w tym wymuszeniom i łapówkarstwu |