Raport Zintegrowany 2024

Podsumowanie wyników

Główne pozycje rachunku zysków i strat

W 2024 r. wypracowaliśmy zysk netto Grupy Kapitałowej Banku Pekao S.A. przypadający na akcjonariuszy Banku w wysokości 6 376 mln zł. Wynik ten był nominalnie niższy o 283 mln zł od wyniku osiągniętego w 2023 r., głównie z powodu wyższych kosztów ryzyka prawnego walutowych kredytów hipotecznych, wyższych kosztów działalności oraz ujęcia kosztów związanych z modyfikacją umów złotowych kredytów hipotecznych udzielonych konsumentom z tytułu zawieszenia przez nich spłat kredytu (wakacje kredytowe).

Zysk netto z wyłączeniem kosztu wakacji kredytowych oraz kosztów ryzyka prawnego walutowych kredytów hipotecznych wyniósł 7 169 mln zł i był wyższy o 4,0% r/r.

Wskaźnik ROE osiągnął poziom 21,2%.

Dochody z działalności operacyjnej w 2024 r. wyniosły 16 049 mln zł i były wyższe o 5,6% od dochodów osiągniętych w 2023 r., głównie dzięki wynikowi z tytułu odsetek, pomimo ujęcia kosztów wakacji kredytowych.

  • Wynik z tytułu odsetek osiągnięty w 2024 wyniósł 12 729 mln zł i był wyższy o 836 mln zł, tj. 7,0% w porównaniu z wynikiem osiągniętym w 2023 r., głównie dzięki wyższym wolumenom i stabilnej marży odsetkowej, pomimo ujęcia kosztów wakacji kredytowych w wysokości 153 mln zł.
  • Wynik z tytułu prowizji i opłat osiągnięty w 2024 wyniósł 2 854 mln zł i był wyższy o 68 mln zł, tj. 2,4% w porównaniu do wyniku osiągniętego w 2023 r., głównie dzięki wyższym prowizjom z funduszy inwestycyjnych (efekt lepszej sprzedaży brutto oraz aktywów w zarządzaniu większych o 32,9% r/r).
  • Wynik z działalności handlowej osiągnięty w 2024 wyniósł 444 mln zł i był niższy o 63 mln zł, w porównaniu do wyniku osiągniętego w 2023 r., z powodu niższej wyceny instrumentów pochodnych.

Koszty z działalności operacyjnej w 2024 r. wyniosły 5 244 mln zł i były wyższe o 613 mln zł, tj. 13,2% w porównaniu do 2023 r., głównie z powodu inflacyjnej indeksacji wynagrodzeń, zmiennych części kosztów osobowych powiązanych z wynikiem oraz kosztów związanych z ogłoszonym Programem Dobrowolnych Odejść.

Wynik z tytułu odpisów na oczekiwane straty kredytowe w 2024 r. wyniósł 883 mln zł i był wyższy o 257 mln zł, tj. 41,1% niż w 2023 r. Koszty ryzyka w 2024 r. wyniosły 0,48% i były wyższe o 0,12 p.p. od poziomu ubiegłego roku i były zgodne z założeniami strategicznymi oraz przyjętym apetytem na ryzyko.

Składki na Bankowy Fundusz Gwarancyjny w 2024 r. wyniosły 239 mln zł i były wyższe o 49 mln zł, tj. 25,8% niż w 2023 r. z powodu wzrostu wolumenu środków gwarantowanych.

Podatek od niektórych instytucji finansowych w 2024 r. wyniósł 898 mln zł i był wyższy o 19 mln zł, tj. 2,2% niż w 2023 r. ze względu na wzrost aktywów Banku.

21,2
Wskaźnik ROE
16 049
mln zł
Dochody z działalności operacyjnej

Wolumeny

Kredyty i pożyczki według wartości nominalnej na koniec grudnia 2024 r. wyniosły 186 507 mln zł i były wyższe o 10 157 mln zł, tj. 5,8% niż na koniec grudnia 2023 r. Kredyty klientów detalicznych na koniec grudnia 2024 r. wyniosły 83 768 mln zł i były wyższe o 5 393 mln zł, tj. 6,9% niż na koniec grudnia 2023 r. Kredyty korporacyjne łącznie z nieskarbowymi papierami dłużnymi na koniec grudnia 2024 r. wyniosły 102 739 mln zł i były wyższe o 4 764 mln zł, tj. 4,9% w porównaniu do końca grudnia 2023 r.

Zobowiązania wobec klientów Grupy, zobowiązania z tytułu emisji dłużnych papierów wartościowych na koniec grudnia 2024 r. wyniosły 277 983 mln zł i były wyższe o 33 166 mln zł, tj. 13,5% niż na koniec grudnia 2023 r.

Aktywa netto funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez Pekao TFI S.A. na koniec grudnia 2024 r. wyniosły 32 189 mln zł i były wyższe o 7 961 mln zł, tj. 32,9% w porównaniu do końca grudnia 2023 r.

W 2024 roku zwiększaliśmy działalność komercyjną, aktywnie wspieraliśmy klientów w utrzymaniu płynności finansowej, kontynuowaliśmy digitalizację i automatyzację procesów oraz wdrażanie zaawansowanych rozwiązań cyfrowych.

W 2024 roku otworzyliśmy 572 tys. kont dla klientów indywidualnych utrzymując wysokie wyniki sprzedaży w porównaniu do 2023 roku. Dobre wyniki w akwizycji osiągnęliśmy również wśród młodych klientów w wieku do 26 lat, otworzyliśmy 190 tys. kont dla młodych co stanowi około 33% kont ogółem.

W 2024 roku liczba aktywnych klientów bankowości mobilnej zwiększyła się o 295 tys. do poziomu 3,4 mln przekraczając cel zakładany w strategii na koniec 2024 roku (3,2 mln). Była ona o +9% wyższa niż rok temu oraz o +24% wyższa niż dwa lata temu.

Oferowaliśmy bogatą ofertę depozytową klientom indywidualnym, m.in. oprocentowanie w wysokości 7,0% w skali roku na kontach oszczędnościowych czy lokatę z funduszem na 6,5% w skali roku na okres 6 miesięcy.

W 2024 roku klientom indywidualnym, biznesowym jak i z obszaru MŚP, którzy zostali poszkodowani w wyniku powodzi lub jej bezpośrednich następstw zaoferowaliśmy Pakiet pomocowy SOS, który pozwalał na zawieszenie spłaty rat do 3 miesięcy lub przesunięcie terminu prolongaty.

Klienci indywidualni, którzy posiadają kredyt mieszkaniowy i zostali poszkodowani w wyniku powodzi lub jej bezpośrednich następstw, mogli skorzystać z ustawowego bezzwrotnego wsparcia finansowego wypłacanego w ratach w ramach Funduszu Wsparcia Kredytobiorców.

Na rzecz Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która pełniła rolę krajowego koordynatora działań pomocowych dla powodzian przekazaliśmy 1 milion zł.

Wspieraliśmy pracowników, którzy mieszkają lub pracują na terenach objętych powodzią. Zaoferowaliśmy im adekwatną do potrzeb pomoc, w tym m.in. wsparcie psychologiczne, finansowe i logistyczne.

Dodatkowo pracownicy Banku włączyli się w pomoc społecznościom dotkniętym skutkami klęski żywiołowej na południu Polski, poprzez organizację wielu akcji w ramach wolontariatu.

Przedłużyliśmy ofertę specjalną dla klientów indywidulanych i firmowych z Ukrainy.

Nasza działalność koncentrowała się w następujących kluczowych obszarach strategicznych (zgodnie ze Strategią na lata 2021-2024):

Strategia biznesowa i główne cele finansowe

„Odpowiedzialny Bank. Nowoczesne bankowanie” to strategia Banku Pekao S.A. na lata 2021-2024 ogłoszona w marcu 2021 roku („Strategia”). Zgodnie z planami strategicznym:

  • jesteśmy bankiem uniwersalnym, chcemy być bankiem pierwszego wyboru dla naszych klientów,
  • rozwijamy zdalny model dystrybucji i obsługi klienta,
  • stawiamy na efektywność kosztową i procesową,
  • rośniemy w najbardziej dochodowych segmentach

Naszą ambicją jest silna pozycja wśród najbardziej rentownych i efektywnych banków w Polsce, w tym podniesienie rentowności kapitału własnego (ROE), obniżenie wskaźnika kosztów do dochodów oraz wzrost liczby aktywnych klientów bankowości mobilnej.

Wyniki wyszukiwania